Kliendilood:

Tagasi

Klick Eesti: esimesed nädalad uue tarkvaraga – ootused on kõrged!

Allikas: Äri-IT Kevad 2023

Hiljuti juurutatud uus tarkvara suurendab konkurentsieeliseid ka siis, kui tarbijail ostutardumus peale tuleb.

 

Klick Eesti: esimesed nädalad uue tarkvaraga – ootused on kõrged!

Elektroonika ja kodutehnika jaemüüja Klick Eesti kasvatas mullu 2021. aastaga võrreldes käivet ligi veerandi võrra. „Müügi mõttes on viimased aastad olnud meile edukad nagu kõigi jaoks, kel on hea e-pood,“ ütleb Klick Eesti juhatuse liige ja finantsjuht Kaire Koik. Hiljuti juurutatud uus tarkvara suurendab konkurentsieeliseid ka siis, kui tarbijail ostutardumus peale tuleb.

Kaire Koik meenutab esimest koroonapuhangut 2020. aasta kevadtalvel, mil Klick Eesti pidi ööpäeva jooksul ümber orienteeruma tavakauplustelt e-kaubandusele. „See oli keeruline, aga ma pean kiitma meie funktsionaalset veebipoodi, tänu millele kerkis käive hoogsalt. Mitmed toonased probleemid saab nüüd liigitada hirmufaktori alla, kuid endiselt tuleb olla tähelepanelik ja jälgida turumuutusi. Praegu räägitakse, et tuleb raske esimene poolaasta ja teisel olukord stabiliseerub. Aga kas stabiliseerub? Või kui lugeda ajalehest, et kohe tuleb kriis, siis kipub jääma arusaamatuks, millises sektoris.”

2022. aastal kerkis Klick Eesti käive 24%. Kaupluste hulk on jäänud samaks, endiselt opereeritakse 21 poega üle Eesti. „Kui kriisi juures midagi meeldivat on, siis see, et meie kliendid õppisid kasutama veebi. See aga tõi meie jaoks omakorda kaasa uue proovikivi – pidime jaekaubanduses oma liigutusi optimeerima, eriti kui rääkida transpordist ning rohelisest jalajäljest. Hulgimüüjatel on selles mõttes lihtsam: nende kaup on laos, aga meil on jaekauplustes üle Eesti,” ütleb Koik. „Esimese koroonalaine ajal õppisime palju, teise ajal oli meil väga hea süsteem, kuidas kaup kliendile kätte anda, juba välja mõeldud.”

 

MIS ON AASTATEGA KAUBAVALIKUS MUUTUNUD?

Koik nendib, et väga palju muudatusi ei olegi – põhitooted ehk „leib ja sai” on riiulitel alles, aga kadunud on MP3-mängijad, peegelkaamerad ja nii-öelda seebikarbi-fotoaparaadid, sest nutitelefonid on läinud lihtsalt nii võimsaks. Kerkinud on siiski nende fotoaparaatide müük, kust saab pildi kohe paberil kätte. „Üldiselt on aga trendiks GPS-saatjad, suured ja võimsad telerid ning lisaks on sõda tekitanud vajaduse akupankade järele, mille vastu pole huvi tegelikult tänaseni raugenud.”

Koroona ajal oli Koigi sõnul selgelt näha, et Euroopas toodetud kauba müük võrreldes Hiina toodanguga elavnes, sest probleeme oli logistikaga ning tellimuste arvu vähendas omakorda käibemaksu lisandumine. Samamoodi vähenes pärast BREXITit kauba tellimine Inglismaalt. Aga siiski on näha, et kaubavahetus nimetatud riikidega on taas tõusuteel, sest Euroopasse kerkivad uued vahelaod. See tähendab, et kui kliendil pole ostuga kiiret, otsib ta ikkagi soodsamat hinda. „Meie eelis on mugav e-pood ning kiire tarne. Ma ei ole kindel, et kohalevedu peaks tingimata tasuta olema, sest ühe paki automaati jõudmiseks teeb päris mitu inimest reaalset tööd. Kuigi meie lahendus on üsna automatiseeritud, näevad siiski inimesed vaeva ning igaüks tahab töö eest palka saada.”

Klick Eesti eesmärk on pakkuda terviklahendust alates toodete soovitamisest ja müügist kuni hoolduse ning garantiiteenuseni. Selleks koolitatakse töötajaid pidevalt. Praegu töötab ettevõttes ligi 130 inimest ja vaatamata turu võbelustele ei soovi Klick Eesti juhtkond kedagi neist koondada ega minema lasta. „Hiljem on keeruline uusi inimesi leida. Meil ei ole Eestis mitte tööpuudus, vaid tööjõupuudus,” möönab Koik. „Pigem maksta mõistlikku töötasu ja pakkuda motivatsiooni, kui et lasta heal ja usaldusväärsel töötajal ära minna!”

 

OOTUSED UUELE TARKVARAVERSIOONILE ON SUURED

1. oktoobrist 2022 oli planeeritud Klick Eesti üleminek uuele tarkvarale, ent live’i-minek jäi venima ja nii leiti end uuest olukorrast alles 17. veebruaril 2023. „Tegelikult surusime uuele versioonile minekut parasjagu takka, sest vanale ei tulnud tuge peale ning asjad ei toiminud enam,” ütleb Koik. „Muudatused olid aga seda keerulisemad, et kasutame peaaegu kõiki mooduleid, mida on üldse võimalik kasutada. Tulime üle koos kogu ajalooga ja ei tahtnud lasta mingitel andmetel kaotsi minna. See tõi aga süsteemis kaasa mõned konfliktid, mille lahendamine võttis aega.”

Kuigi uus tarkvara on kasutusel olnud alles mõni nädal ja pole jõudnud ennast veel tõestada, ootab Koik sellest palju positiivset. „Meie töö muutub automatiseeritumaks ja kiiremaks, võimalusi on rohkem. Teeme asju ju seepärast, et saaksime nautida tagajärgi, millest on kõigile kasu. Kasutame küll praegu veel igapäevaselt tööjuhendeid, aga varsti peaks lihtsamaks minema, sest töötajatele on edaspidi võimalik rolle määrata. Ka andmeaidast saame paremat analüütikat ja rohkem tarkust välja võluda. Muidugi minu soovitus on, et kui andmeid on palju, siis on mõttekas, kui analüütik on ka olemas!”

Lisaks peaks tellimuste tegemine lihtsamaks minema, sest sinnagi saab rohkem tarkust külge siduda. Klick Eesti finantsmoodul on seotud reaalajas pangalingiga ning palgamoodul Tervisekassaga – taolisi mugavusprotsesse on rohkemgi. Kokkuvõttes peaksid töötajad nüüd tõepoolest vähem nuppe vajutama ja klikke tegema. Kliendi poolt vaadates toimuvad kõik need muutused aga tagatubades. Temal muutub vaid ettemaksuarve kujundus, sest uues tarkvaraversioonis saab arvetele lisada teateid, reklaame ning kaupade PDF-linke, mis viivad kohe tellitud tooteni.

 

PÕHJUS ETTEVÕTTE PROTSESSID UUESTI KAARDISTADA

„Esimesed nädalad on kenasti läinud. Rolle on veel vaja seadistada, need pole päris sellised nagu testversioonis. Aga kõik töötajaid said isikliku manuaali ja osalesid koolituspäeval: alguses väike teoorialoeng, siis praktilised ülesanded ja seejärel tuligi päriselt pihta hakata,” ütleb Koik. „Kaupluste juhatajad said mitu koolitust, nemad on meil tugirollis. Mäletan, et kui läksime 2015. aastal eelmisele versioonile üle, oli tegu pika öise protsessiga, aga seekord tegid arendajad ja konsultandid selle n-ö öötöö meie eest ise ära ja tõstsid andmebaasid ringi. Meie tulime hommikul tööle ja kõik oligi uutmoodi.”

Esimese päeva kommentaarid paluti töötajatel ühte faili koguda ja sinna tekkis päris palju asju. „Eks lastehaigused kaasnevad iga asjaga, protsessid muutusid ning harjumine võtab aega. Aga mis on uuenduste puhul hea – ettevõtte protsessid tuleb uuesti läbi mõelda, kaardistada ja kirja panna. Tihti selgub, et kõiki protsesse polegi enam vaja. Alustasime uuele versioonile üleminekut kaks aastat tagasi ja juba selle ajaga on nii mõnigi asi ajale jalgu jäänud!”

Kaire Koik ütleb, et kõige toredam on uue tarkvara otsingumootor. „See on fantastiline – kui ei tea, kus mingi asi on, siis otsib see funktsioon terve programmi üle nii inglise kui ka eesti keeles. Lisaks saab oma lemmikaruandeid isikupärastada ning uued lahendused pakuvad üldse igasuguseid põnevaid uusi võimalusi. Ajaloo alusel saame prognoosida müüki ja kuna oleme ühendatud oma logistikapartneri Smarteni laoga, siis on võimalik laopinda samuti väga paindlikult suurendada või vähendada.”

 

BCS Itera AS juurutas juba aastate eest Klick Eesti ASis rahvusvahelise Microsofti platvormil baseeruva jaekaubanduse majandustarkvara LS Retail (LS Centrali eelkäija), mis katab kogu ettevõtte tarneahela. Lisaks on juurutatud valdkonnapõhine ärianalüüsi lahendus ja andmeladu Bi4Dynamics. Majandustarkvara on omakorda integreeritud e-poe lahendusega, tänu millele on kaotatud käsitsi andmete sisestamine kahe süsteemi vahel. Tänavu veebruaris võttis ettevõte kasutusele LS Centrali uusima versiooni.

DIGITALISEERIMINE