Chat

Kliendilood:

Tagasi

Rahva Raamat: Digilahendused on raamatumüügis iga päevaga üha tähtsamad

Allikas: Äri-IT Kevad 2023

2022. aasta lõpus tähistas Eesti juhtiv raamatumüüja Rahva Raamat 110. aastat järjepidevat tegutsemist. Just nagu juubeliaasta kingiks sai ettevõte mullu suure tunnustuse ka Londoni raamatumessilt, kus Viru Keskuse kauplus kuulutati maailma parimaks raamatupoeks. Mis on Rahva Raamatu edu võti ning millist osa mängivad selles IT- ja digilahendused?

 

Rahva Raamat: Digilahendused on raamatumüügis iga päevaga üha tähtsamad

Rahva Raamatu alguseks peetakse aastat 1912, mil Tallinna vanalinnas Pärnu maantee 10 avas uksed Gustav Pihlakase raamatu- ja kantseleitarvete kauplus ning kirjastus. Nüüdseks on Rahva Raamatul 12 kauplust kaheksas linnas, raamatukohvikud, e-pood ning hiljuti sai valmis uus nutirakendus, kus saab kuulata audioraamatuid voogedastusega.

„Meie ajalugu algas tõepoolest ühest poest ja me oleme aastasajaga palju arenenud. Soovime olla inimeste peas number üks raamatumüüja ja lugemisharjumuste edendaja,” ütleb Rahva Raamat ASi juhatuse esimees ja tegevjuht Priit Peterson.

Kuigi internet ja digilahendused on meie elust olulise osa nutiseadmetesse suunanud, ei ole see tema sõnul siiski paberraamatute müüki tapnud. Küll aga kasvab aasta-aastalt veebist ostetavate raamatute osakaal: „Skandinaavias on see juba üle 50% ja Soomeski on suurenenud raamatute turg eelkõige digitaalsete lahenduste ja audioraamatute populaarsuse kaudu. Kasvutrendis on digilahendused ka Eestis ja me oleme selleks valmis ning liigume moevooluga kaasa.”

10 aastat tagasi püstitas Rahva Raamat visiooni olla Euroopa kõige lugejasõbralikum raamatumüüja. Ja see unistus on täitunud, nimelt pälviti maailma parima raamatupoe tiitel International Excellence Award, mis valitakse välja pika traditsiooniga ja kõrgelt tunnustatud Londoni raamatumessil. Kusjuures mõni aasta tagasi saadi samal võistlusel vanalinna raamatupoega kolme esimese sekka. „Pingutasime Viru poega veel rohkem ja see kandis vilja! Eks peame nüüd oma visiooni ümber sättima… äkki võiksime olla maailma parim veebipood,” mõtiskleb Peterson. „Aga tegelikult on see väikese Eesti ettevõtte jaoks väga suur saavutus – kirjutada end ühtaegu nii Tallinna, Eesti kui ka maailma kultuurikaardile! Lisaks nimetati meid 2022. aastal siinseks parimaks teenindusettevõtteks oma valdkonnas.”

 

IGA NELJAS EESTI INIMENE ON RAHVA RAAMATU KLIENT

Eestis on vähe ettevõtteid, mille nime teab igaüks ning kliendiks on iga neljas eestimaalane. Aga just selline on Rahva Raamatu positsioon. Lisaks eestikeelsetele raamatutele on Petersoni sõnul selgelt viimastel aastatel kerkinud nõudlus ingliskeelse kirjanduse järele. „Ühelt poolt on see nii seoses Brexitiga ehk Suurbritannia lahkumisega Euroopa Liidust, mis tõstis sealt tellitavate pakkide, ka kirjanduse saatmise hinda. Teisalt on aina enam noori hakanud lugema võõrkeelseid raamatuid, mis on ju väga positiivne. Oleme mõtisklenud meeskonnaga, et mis äris me üldse oleme, ja leidnud, et see on tarkuse, enesearengu ja kultuurse meelelahutuse äri!”

Kõige popimad on praegu ilukirjandus ja elulood, samuti lasteraamatud. Koroonaajal, mil inimestel oli rohkem aega iseenda jaoks, kasvas investeerimis- ja enesearenguteemaliste teoste, kodudisaini ja kokaraamatute müük. Rahva Raamat müüb enamikku Eestis kirjastatud raamatuid, et klientidel oleks hea valik sortimendist, mida kohalikul turul välja antakse. Erandiks on rassismile, vägivallale või sõjale õhutavad teosed – neid levida ei lasta.

 

USALDUS DIGILAHENDUSTE VASTU KASVAS KOROONA AJAL

Koroona-aastad muutsid Petersoni hinnangul tarbijate käitumisharjumusi. „Tavapoed olid kinni ja rohkem inimesi suundus e-ärisse. Nii ka meie puhul: raamatuid osteti supermarketite vahendusel ning e-poest. Usun, et see aeg oli kõigile kaupmeestele suur väljakutse ja ühtlasi sai selgeks, kui hästi on ettevõtte digilahendused loodud ja mil määral need suudavad tegelikult kliente teenindada. Muidugi oli see paras proovikivi ka logistikaosakonnale, sest veebipakkide komplekteerimine on veidi teise lahendusega kui pakkuda raamatud hulgimüügi korras edasimüüjaile. Õnneks olime õigel ajal teinud oma e-­ärisse vajalikud
investeeringud. Teisalt saime selgelt aru, millised on meie väljakutsed ning arenguvõimalused tulevikus.”

Näiteks mõisteti, et e-­äriplatvormi läbilaskevõime peab olema parem, samuti annaks parandada visuaalset kliendivaadet ning juurde võiks lõimida uusi ärivõimalusi. „On oluline, et kui tekib äkiline nõudlus, suudaksime ajaga kaasas käia ning pakkuda rohkematki, kui klient ootab. See on võimas tunne, kui tabad turu eelistusi varem, kui turg sellest isegi aru saab,” ütleb tegevjuht.

Kokkuvõttes saadi positiivne signaal, et inimestel on tekkinud usaldus veebiostmise ja digilahenduste vastu. Rahva Raamatus mõisteti, et peab ise suunama tulevikufookuse investeeringutele, mis tooksid nooremaid kliente neile meelepäraste kanalite kaudu raamatute juurde. Ja see pidev areng on pannud juhtkonna mõtlema, kuidas rakendada oma kogemusi ning tugevusi ka väljaspool Eestist, kuigi konkreetset plaani praegu veel ei ole. Samas ei tasu iial öelda iial.

Hiljuti võttis ettevõte kasutusele uue lojaalsusprogrammi, tänu millele muutus kliendi jaoks ostlemine mängulisemaks – ostudelt saab koguda punkte ning teenida lisaallahindlust. „Meie koostöö BCS Iteraga on kestnud pikalt, sest kasutame juba aastaid nende majandustarkvara. Kõik tarkvaralahendused on kohandatud Rahva Raamatu vajadustele, näiteks logistikaprotsess tähendab meie puhul kolme müügikanalit ehk reaalset poodi, e-­poodi ning rakendust. Põhiandmed on küll ühes majandustarkvaras, ent neid andmeid kasutavad ka teiste partnerite erilahendused alates lao­- ja logistikamoodulist kuni andmeanalüüsi ning veebitoodete sisestamiseni. Töö käib iga komponendiga,” selgitab Peterson. „Meie andmebaas peab olema igati usaldusväärne ning andmed peavad liikuma tarkvarade vahel 100% õigeaegselt. Selleks on vaja head koostööd kõigi meie IT-­partnerite: majandus tarkvara pakkuja, e­-kaubanduse lahenduse pakkuja jt vahel. Kindlasti ei saa nad olla rivaalid, vaid peavad olema ühtselt väljas oma kliendi ehk meie rahulolu eest.”

Rahva Raamat tegeleb muide ise oma raamatute ja muude toodete logistikaga, mis tähendab oma ladu, laotöötajaid, kaubavedu. Teenindatakse rohkem kui 400 lõppkliendi müügipunkti. „See on üks meie suur tugevus, et oleme muu hulgas ka logistikaettevõte. Meil on välja töötatud oma programm tellimuste kättesaamiseks ning paika pandud tarneahelad. Lisaks alustasime hiljuti Omnivaga strateegilist koostööd, et muuta Eesti postkontorid innovaatilisteks kauplusteks, kust saab osta ka meie tooteid.”

 

TÖÖTAJAID ÜHENDAB LUGEMISKIRG

Rahva Raamatus on olenevalt hooajast 200–240 töötajat. Aasta alguse seisuga pole ettevõttes ühtki vaba töökohta, nii et inimestele meeldib siin töötada. Kõiki rahvaraamatulasi ühendab lugemis kirg ja kõigil alates teenindajatest ja kaupluste juhatajatest kuni tippjuhtideni välja on küllaldaselt teadmisi, et rääkida raamatutest.

„Meie hea töökultuuri ja sisekliima alustala on inimesed. Samuti on meie sammasteks toode, mida müüme, ja keskkond, kus töötame ning kliente teenindame,” räägib tegevjuht. „Oleme lameda struktuuriga organisatsioon, hierarhia puudumine on meie sisemine tugevus, mis loob mõnusa õhkkonna.”

Raamatupoed olid, on ja jäävad, ent Petersoni sõnutsi on nende töö mõista, kuhu liigub turg, milline on nõudlus ja kuidas klient soovib tulevikus toodet tarbida. „Lähtuvalt sellest tuleb kohaneda ja investeerida õigel ajal õigetesse lahendustesse, milleks praegu on selgelt digisuund. See, kes pole uuendustele avatud, jääb ajale jalgu. Meie jaoks on oluline säilitada traditsioonid ja käia samas ajaga kaasas!”

 

KOOSTÖÖ BCS ITERAGA

BCS Itera seadis juba ligi 15 aastat tagasi Rahva Raamatus sisse rahvusvahelise jaekaubanduse terviklahenduse LS Retail, mille aluseks on Microsoft Dynamics 365 Business Centrali majandustarkvara platvorm. Lahenduse struktuur on jaekaubandusele omaselt neljatasandiline: peakontor, poed, kassad ja e-kanalid, funktsionaalsus on äärmiselt rikkalik. Rahva Raamatus katab see peaaegu kõik tarneahela protsessid nagu finants, ostuplaneerimine ja varude täiendamine, paberivaba laohaldus ning muidugi projekti-, jae- ja e-müük. Äri eripäradest lähtuvalt tehti möödunud aastatel investeeringuid just laohalduse automatiseerimisse ja planeerimisse. Lahendus on pidevalt uuenenud ja Rahva Raamatus on juurutatud juba mitu uuemat versiooni.

DIGITALISEERIMINE