Kliendilood:

Tagasi

Premia: on põnevad ajad – rahvusvaheline äri ootab!

Põhjalik süüvimine reaalajas valmivatesse aruannetesse ühelt poolt ning loominguline tootearendus ja rahvusvaheline koostöö teiselt poolt – pole ime, et Premia koorejäätis on jõudnud müügile mitte ainult Leedus ja Taanis, vaid ka Hongkongis, Taiwanis ja Singapuris.

Premia Eesti jäätis

„Covid pole meil küll hoogu maha võtnud, ehkki esimestel koroonakuudel vähenes müük koguni viiendiku võrra,“ räägib Premia jäätisetehase (Premia Tallinna Külmhoone) juhatuse esimees Aivar Aus. „Hoidsime jooksvatelt kuludelt kokku, tõime turule uued põnevad maitsed ja võitsime ka Eesti parima toiduaine tiitli.“ Mulluseks maksude-eelseks kasumiks tuleb enam kui 7 miljonit eurot, koos Leedu ekspordiga koguni 10 miljonit. Viis aastat tagasi oli see number 4,2 miljonit.

Sellised tulemused on kahtlemata tore juubelikink, sest tänavu tähistab Premia Tallinna Külmhoone auväärset 65 aasta juubelit. Juba 65 aastat on tulnud Peterburi teel asuvast tehasest jäätised, mida iga eestlane teab une pealt: Regatt, Vana Toomas, Väike Tom, Eriti Rammus jt. Ent juubeleid on teisigi: tänavu saab kümneaastaseks Food Unioni kontsern, kuhu Premia juba viis aastat kuulub.

Paljud olid 2014. aasta lõpus äraootaval seisukohal, kui varem peamiselt Venemaal tegutsenud Ukraina ettevõtja Andrei Bešmelnitski  27 miljonit välja käis ning Premia jäätisetööstuse ja külmkaupade äri üles ostis. Uuel omanikul ja vanal juhtkonnal tekkisid tol ajal lahendamatud erimeelsused ja nii pidigi Aivar Aus, kes vastutas seni jäätise valmistamise eest, kogu ettevõtte juhtimise üle võtma.

Aus tunnistab, et kontserniga liitumine on Premiale kõvasti kasuks tulnud, ettevõte on pikkade sammudega edasi liikunud. „Elu on näidanud, et Food Unioni omanikud on väga intelligentsed ja professionaalsed,“  ütleb ta. „Kui nad Venemaal äri kokku tõmbasid, et jätkata Euroopa Liidus, kuulus nende kontserni 36 piimakombinaati. Need müüdi ära Danone kontsernile. Aga proovige juhtida edukalt 36 piimakombinaati!“

 

Premia julged ekspordiambitsioonid

Food Unioni kontsern, mis alustas tegevust kümne aasta eest Riia ja Valmiera piimakombinaatide ostuga, on järjest kasvanud: sinna kuuluvad lisaks Premiale jäätisetehased Lätis ja Leedus, Norras, Taanis, Venemaal, Valgevenes, Rumeenias… Ja läbirääkimised käivad veel mitme jäätisetööstuse ostuks. Samuti tegutseb müügiesindus Hongkongis ning kaks piimatööstust Hiinas. Nende tööstuste päevane piimatoodang on sama suur kui kogus, mida lüpsavad kogu Eesti lehmad aasta jooksul.

Premia kasum on viie aasta taguse ajaga võrreldes kahekordistunud, jõudsalt on kasvanud eksport. Leedus müüakse Premia jäätist juba 1000 tonni aastas, väiksemad partiid on jõudnud müügile ka Taani, Taiwani, Hongkongi ja Singapuri. Järgmine suur eesmärk on see, et Premia jäätised oleks müügil Lidli poodides suurtes Kesk-Euroopa riikides. Ja ei mingit odavat taimerasvajäätist! Premia leivanumber on ikka kvaliteetne, puhtast ja maitsvast koorest tehtud jäätis.

 

Parim kogemus

Jäätiseturg on selle poolest eriline, et jäätisesööjad armastavad kohalikke kaubamärke, võõraid tulijaid väga turule ei lasta. Seetõttu laienebki Food Union nõnda, et ostab eri riikides tugevad jäätisetootjad üles. Eesmärgiks on rajada juhtiv jäätisetööstuse kett ümber Läänemere. Praegugi on mõned ostuläbirääkimised käsil.

Üks, mis Union Foodsi iseloomustab, on regulaarne ja põhjalik infovahetus. Ettevõtete juhtkonnad kohtuvad igal aastal mitu korda, andes üksteisele põhjaliku ülevaate tooteportfelli uuendustest ja nutikamatest turundustegevustest. Kõik, kes soovivad, võivad need uuendused oma ettevõttes kiirelt kasutusele võtta. „Ma ütlen tõsiselt – grupi tunne on kõva, seal sünnib meeletu sünergia! Käime palju koos, suhtleme ja egode põrkumist seal ei ole,“ ütleb Aus. „Muidugi on hea tunne, et Eesti on Food Unionis paljude näitajate poolest esimene.“

Koostöö ei tähenda ainult ideede vahetamist. Selleks et suurendada samasse kontserni kuuluva Karumsi kohukeste ja magustoitude müüki Eestis, hakkas Premia seda eelmisest aastast ise korraldama. Selleks aastaks on võetud ambitsioonikas eesmärk – tõsta Eestis viimastel aastatel veidi tagaplaanile jäänud Karumsi kohukeste ja magustoitude müük 3 miljoni euroni aastas.

 

Preemia saanud Premia, biopakend ja Tiigrimaja

Kõige selle kõrval pole Premias unustatud tootearendust. Keskmiselt tuleb iga aasta välja 14–15 uue maitsega jäätist. Mõned on põnevad hooajajäätised, mõned aga loovad Eestis suisa uusi trende. Premia vähendatud suhkruga mango-passionvilja täidisega koorejäätis pälvis mullu Eesti parima toiduaine tiitli. Nagu ütles Toiduliidu juht Sirje Potisepp – Premia näitab eeskuju, kuidas valmistada tervislikumat ja samal ajal maitsvat magustoitu.

Eelmise aasta lõpus jõudsid tootmisse veel 40% madalama suhkrusisaldusega ploomi- ja aprikoosijäätised, lisaks näitas häid müüginumbreid Olde Hansaga koostöös tehtud jäätis. Kui turism jälle ellu ärkab, on partnerite eesmärgiks tuua hea värske koorejäätis Tallinna vanalinna tänavaile müüki. Lapsed said Nublu ja Sipsiku jäätised ning „Vanamehe“ filmi fännid saavad peatselt nosida samanimelist jäätist.

Suur projekt on Premia jaoks Tiigrimaja ehitus Tallinna loomaaeda. Sellega seoses tuleb välja Tiigri jäätis, mille müügisummadest hakatakse loomaaeda toetama.

 

Kokkuhoid algab võimekast tarkvarast

Ent kiireks arenguks kontsernikaaslaste kogemustest üksi ei piisa. Efektiivsus on midagi, mille nimel käib Premias töö iga päev. „Kui saime kontserni liikmeks, algas kohe tooteportfelli korrastamine. Ebaefektiivsed sabad raiusime maha, sealt hakkas efektiivsus tulema. Kes pakub head hinda, see ka hästi müüb,“ tõdeb Aivar Aus.

Tähtsat rolli mängib mastaabisääst tooraine ostmisel, aga see puudutab ka kõike muud. Hea näide on kasest ja pöögist jäätisepulgad, mida tuuakse Hiinast. Ühisostud on kaasa toonud märksa madalamad hinnad, sama lugu on pakendiga.

Logistikakulud on samuti väga teravalt jälgimise all. Kui toode poodi kohale viiakse, vaadatakse alati üle allahindluste kõrval ka need kulud. „Igal aastal killime nimekirja lõpust midagi ära, sest tihti ei tasu sajakilost kogust Eesti teise serva vedada. Logistikal on oma hind, kõik maksab,“ ütleb Aus.

Põhjus, mis võimaldab nii täpseid ja operatiivseid aruandeid reaalajas saada, on võimekas majandustarkvara ning automatiseeritud andmevahetus. Premia kasutab juba aastaid Dynamics NAV/Business Central majandustarkvara, kusjuures selle abil hallatakse kõiki peamisi tegevusi: ost, tootmine, ladu, logistika, raamatupidamine, finantsid, personal – kõik on arvutis! Mingeid Exceli tabeleid ei ole, juhtkond saab aruanded operatiivselt arvutiekraanile. Nii et kui esimene vahetus lõpetab töö kell 14.30, on omahinna raport juba olemas, nagu ka aruanded eri kaubagruppide kogustest.

Sellel aastal võtab Premia kasutusele uusima versiooni tarkvarast ehk Business Centrali tarkvara. See võimaldab teha kiiremini arendusi ja lisaks võetakse kasutusele nüüdisaegseim e-arvete süsteem. Kui see käivitub, ei toksi ega prindi enam keegi ühtki arvet paberile. Kõik, kes peavad arve kinnitama, lisavad oma nutiseadmes linnukese ning – läks! „See arendus võtab küll aega terve aasta ja maksab mitusada tuhat, aga näeme, kuidas sealt alles hakkab sünergia tulema!“ ütleb Aus.

Majandustarkvara liidestamine tootmise juhtimise tarkvaraga on aga võimaldanud Premia meeskonnal saada reaalajas täpse ülevaate laovarudest ja tänu rikkalikule kogemusele planeerida tootmist ligi 98% täpsusega. Tootmistarkvarasse suhtutakse Premias samuti väga tõsiselt, sest selle genereeritavad andmed on asendamatu sisend tootmise tervise jälgimiseks. „Kui tulen hommikul kell kaheksa tööle, näen täpselt, mis kell mingi liin käivitus; kui kaua töötas ja kui palju midagi tootis; kui palju oli ühel või teisel liinil seisakuid ja miks,“ selgitab Aus.

Mõned aastad tagasi saadi just tänu tootmistarkvara andmete analüüsimisele jälile olukorrale, kus ühe liini planeerimata seisakutest 20% põhjustas amortiseerunud jäätisepulga paigutamise masin. See liini osa asendati uuega ja tulemused paranesid.

Kui aga arvestada, et lisaks tarkvara uuendamisele juurutatakse Premias veel IFSi kvaliteedi kuldstandardit (see on vajalik suurtel Euroopa tarnekonkurssidel osalemiseks), lõpusirgel ollakse plastpakendi asendamisel kartongiga ja juba käivad ettevalmistused biolagunevale pakendile üleminekuks, siis on tõepoolest mõistetav, et Premias on praegu kiired ajad. „Aga samas on meil ka väga põnevad ajad,“ tõdeb Aus.

DIGITALISEERIMINE