Kliendilood:

Tagasi

Invaru: head sotsiaalteenust ilma IT-lahendusteta juba ei paku

Allikas: Äri-IT Kevad 2023

Võiks ju arvata, et üks sotsiaalvallas tegutsev firma, nagu on liikumise ja toimetuleku abivahendeid pakkuv Invaru, tehnoloogiast eriti ei sõltu. Aga vastupidi, Invaru panustab äri arendamisel üha parematele IT-lahendustele ja kui mõtteviisi vaadata, on tegemist korraliku IT-firmaga.

 

Invaru: head sotsiaalteenust ilma IT-lahendusteta juba ei paku

Invaru kõige kallimat ja tehnoloogiliselt kõige keerulisemat toodet võib võrrelda hinnalt ja ka omadustelt autoga – tegemist on 14 000 eurot maksva elektriratastooliga. 4G-­modemiga töötav GPS arvutab välja parima teekonna ning seda saab seadistada vastavalt vajadusele: muuta ratastooli pöörderaadiust või reguleerida kiirendamist-­aeglustamist. Samuti saadab analüütika diagnostilist teavet sõlmede kohta, millega on aeg hooldusse minna.

Ent põhiosa Invaru kaubast moodustavad märksa tavapärasemad vahendid: kargud, ratastoolid, hooldusvahendid, täiskasvanute mähkmed… Ikka selle nimel, et need, kellel on liikumine või mõni muu oluline tegevus häiritud, saaksid abivahendite abil väärikalt oma elu elada. „Rõõm uutest võimalustest ongi üks meie juhtmõte,“ selgitab ettevõtte tegevjuht Lauri Leinuste.

Pole kahtlust, et Leinuste tunneb ettevõtet läbi ja lõhki. Esimese tasu teenis ta Invarus dokumentide hävitamisega. Algkooli, gümnaasiumi ja ülikooli kõrvalt tuli teha mehaaniku tööd, tegeleda tuli abivahendite hooldamise ja pesemisega. „Olen teinud kliendivisiite mehaanikuna, viinud abivahendeid koju, remontinud. Pärast ülikooli tegelesin analüütikuna sisseostu- ja müügihindadega ning turu arengute jälgimisega. Seejärel vastutasin töökoja ja lao juhtimise eest ning viimased kümmekond aastat ka Invarus IT-arenduste eest.“

 

30 AASTAT ABIVAHENDEID

Endiselt perefirmana tegutsev Invaru tähistab tänavu 30. sünnipäeva. Kõik sai aga alguse väga isiklikul põhjusel: üks laps perest vajas liikumise abivahendeid ja pereisa Enn Leinuste asus neid mujalt maailmast otsima – Eestis oli nende valik 1980. aastal peaaegu olematu.

Kui piiri taga olid tekkinud esimesed kontaktid, tuli mõte pakkuda abivahendid teistelegi. Esimesed abivahendeid toodi 1990. aastate alguses humanitaarabina Norrast ja Rootsist. Need remonditi ära ja need olid inimestele suureks abiks. Juba sama kümnendi keskel, kui eestlaste rahalised võimalused hakkasid paranema, hakati tooma uut kaupa ja nüüdseks on Invarus valikut iga hinnaga ja igale maitsele.

2012. aastal sisenes Invaru täiesti uude valdkonda, tuues Eestisse kommunikatsioonivahendeid neile, kel puudub võime tavapärasel moel kõnelda. Näiteks tahvelarvutil põhinevad lahendused, kus laps saab moodustada piltide abil lauseid, et teistega suhelda. Lisandusid ka erilised arvutihiired ja suurte nuppudega klaviatuurid neile, kes ei saa arvutit tavapärasel
moel kasutada. Invaru kasvas kiiresti Põhja-Eestis juhtivaks abivahendite pakkujaks.

Ettevõtte tegevuse eripäraks on abivahendite üürimine. Üüritakse peamiselt ratastoole, tugiraame, voodeid. Osa üüritasust maksab kinni riiklik sotsiaalsüsteem, osa inimene ise, mistõttu on arvemajandus päris mahukas.

Tegeletakse ka tagastatavate esemete hoolduse ja remondiga. „Kõik, mis klientidelt tagasi tuleb, käib pesust ning mehaaniku silme alt läbi, et vaadata, millised detailid tahavad väljavahetamist, millised esemed tuleb üle värvida,“ räägib Lauri Leinuste. Pakutakse ka väljakutsega remonditeenust, mida saab reeglina ühe-kahe tööpäeva jooksul.

 

KAKS PÕLVKONDA ÜHE VANKRI EES

Kuidas eri põlvkonnad on ettevõttes omavahel hakkama saanud? „Vahel ikka juhtub, et arusaamad on erinevad. Aga olen mõistnud, et eriarvamused ongi tervitatavad. Need panevad mõtlema teise poole vaatevinklist. Väga suuri eriarvamusi pole meil siiski olnud,“ arutleb Lauri.

Sellele on ilmselt kaasa aidanud kaks põhimõtet, mis isa on algusest peale paika pannud. Esiteks ei ole Invarul kiiret kasvueesmärki, kasv on olnud rahulik ja orgaaniline. Teiseks on järgitud loogikat, et tegutsetakse kliendi nimel – klienti ei suruta sinna, kuhu ettevõte tahab. Kui kliendil on hea, siis areneb ka ettevõte. Nii et iga Invaru klienditeenindaja võib julgelt saata kliendi konkurendi juurde, kui endal parajasti soovitud toodet pakkuda ei ole.

Muidugi on arutletud uutesse valdkondadesse sisenemise üle ja mõned suured otsused on ka tehtud, nagu juba mainitud elektroonilised suhtlusvahendid. Aga näiteks palju küsitud ortooside müügist on Invaru teadlikult hoidunud. Neist keegi ei ole selle ala spetsialist.

Ka geograafiliselt on firma areng olnud orgaaniline: Tallinn, Pärnu, Rakvere, Paide, Haapsalu, Käina, Kuressaare, Tartu. Põhjus, miks varem Lõuna-Eestisse laienemisest hoiduti, oli riiklik rahastussüsteem. See muutus alles 2016. aastal, kui abivahendi riiklik toetus hakkas inimesega n-ö kaasas käima. Abivajajal tekkis vabadus otsustada, millise teenusepakkuja juurde ta
läheb.

 

IT-TOETA EI KUJUTA ELU ETTE

Iga kuu teenindavad Invaru 80 töötajat üle Eesti ligikaudu 15 000 klienti. Püsikliente, kellele tuleb igakuiselt rendiarve esitada, on veidi alla 10 000. Sellist kliendibaasi ei ole võimalik enam ilma korraliku IT-lahenduseta hallata.

NAVi (Business Centrali eelkäija) esimene versioon seati sisse juba aastal 2007. Mõni aasta hiljem, kui toonane IT-partner loobus toeteenuse pakkumisest, andis ta Invaru üle BCS Iterale. Koostöö klappis ja toimib siiamaani. Nüüdseks on kogu Invaru tegevus koondunud ühte tarkvarasse: üürilepingute haldus, laohaldus, inventari hooldusteenused, palk, personal.

Selle aasta esimesed kuud on IT-aspektist Invarus olnud pingeline ja põnev aeg. 1. jaanuaril võeti kasutusele Microsoft Dynamics 365 Business Centrali uusim versioon. Firma poolest oleks vana versioon veel paar aastat ilusasti asja ära ajanud, aga Sotsiaalkindlustusamet oli teinud aja jooksul uuendusi oma süsteemides. Iga muutus tähendab uut moodulit/täiendust ja ühel hetkel läheb süsteem nii keeruliseks, et see enam ei toimi. Samas lõviosa klientidest saab riiklikku toetust ning seetõttu peavad süsteemid laitmatult infot vahetama. Veebruar tähendas Invarule veel üht lisapingutust, sest Sotsiaalkindlustusamet uuendas SKAISi tarkvara, mis tuli samuti Invaru süsteemidega integreerida.

„Laias laastus oli Business Centrali uuendamise protsess väga lihtne, sest IT-partner teab meie lahendust läbi ja lõhki. Me ei pidanud oma äriprotsesse põhimõtteliselt ümber tegema. Seda tegime seitse aastat tagasi, kui võtsime Dynamics NAVi kasutusele (varem oli meil NAV 5.0 versioon). Siis vaatasime põhjalikult äriprotsessid üle ja vajadusel muutsime neid,“ räägib
Leinuste. „See kõik võttis toona kokku kaks aastat, aga tänu sellele läks nüüd lihtsamalt!“

Suurima tänavuse muudatusena oli eesmärk teha hoolduse pool täiesti paberivabaks. Invaru mehaanikud, kellele anti varem töökäsk paberil, said kohe aasta alguses tahvelarvuti, kus on tööülesanded kirjas.

Algul oli tõrkeid ikka ka – mõnikord ei tulnud selline ekraanivaade ette, nagu peab jms, aga üldiselt süsteem töötab. „See oli nullist arendatud, kohendasime seda esimestel nädalatel kõvasti. Aga põhiline on see, et kõik kliendid on teenindatud. Kokkuvõttes on see tavaline IT-arenduse protsess. Ja meie inimesed võtsid päris hästi uuenduse omaks,“ ütleb Leinuste.

Järge ootavad võlglaste teavitamise süsteem ja kassalahendus, et kaarditerminalis tehtud maksed liiguksid süsteemi automaatselt.

 

„TEEME SEDA, MIS MEIL VAJA ON!“

„Kahtlemata oleme jälginud tarkvaraturul arenguid ja kaalunud alternatiive,“ räägib Lauri Leinuste. „Aga eriti IT-lahenduste puhul tundub sageli, et teisel pool aeda on rohi rohelisem. Kui oled üle aia roninud ning saad teada, et seal ei olnudki rohi rohelisem, on juba väga keeruline tagasi tulla.“

Ta lisab lõpetuseks: „Ettevõtetel on majandusharust ja äriprotsessidest lähtudes erinevad toimimispõhimõtted, aga meie oleme tarkvara juurutamisel alati lähtunud sellest, et teeme seda, mis meil vaja on. Loomulikult loeme seejuures raha, ent me ei ole hammastega kinni paika pandud tundide arvus ja eelarves. Sel juhul kulutaksime ju kohutavalt palju aega dokumentatsiooni kirjutamisele ja arendajaga vaidlemisele.“

Kõige selle asemel tehakse Invarus paindlikult ära need muudatused, mis vaja. „Tähtis on ju, et asi töötaks, isegi kui arendus läheb natukene kallimaks. Nii et kui aasta tagasi leppisime mingis asjas kokku, kuid tegelik elu on muutunud, siis lahendame olukorra praegustest vajadustest lähtuvalt. Meie jaoks see toimib.“

 

BCS Itera kui pikaajaline partner juurutas Invarus Dynamics NAVi majandustarkvara aastate eest, tänaseks on ettevõttes kasutusel ka selle järeltulija Business Centrali uusim versioon. Invaru kasutab lahendust kogu tarneahela juhtimiseks, sh finants, ost, müük, ladu, HRM, hooldus, kuluaruanded, e-arved jne. Keerukamad lahendused on üürilepingute haldus,
liides X-tee SKAIS2ga ning paberivaba hooldustöökoda klientidele SMSteavituse süsteemiga.

DIGITALISEERIMINE