Uudisvoog:

Tagasi

Extension’id ja laiendused, lühidalt öeldes lihtsalt äpid

Allikas: Äri-IT Sügis 2022

Autor: Leho Hermann, BCS Itera müügijuht

Kui rääkida inimestega, kes tegelevad Business Centrali müümise, juurutamise või arendamisega, siis lipsab ikka nende jutu sisse selliseid väljendeid nagu äpid, laiendused, extensions’id ja arendused. Mis need on ja miks nad on nii head?

 

Extension’id ja laiendused, lühidalt öeldes lihtsalt äpid

Kliendis võivad need mõisted läbisegi kasutatuna arusaadavalt natuke segadust tekitada. Olgu alustuseks öeldud, et kõik need mõisted tähendavad tegelikkuses üht – jutt on täiendavatest funktsionaalsusest, mis on Microsoft Dynamics 365 Business Centrali majandustarkvaras standardlahendusele juurde tehtud. Enne Business Centrali tulekut nimetati neid arendusteks: kui klient soovis muuta lahenduse standardloogikat või lisfunktsionaalsust, siis IT-partner sai selle juurde arendada.

Tänapäeval nimetatakse neid lisa- või muudetud funktsionaalsusi lihtsalt äppideks (extension ehk laiendus, lahenduse funktsionaalsuse laiendus). Muutused ei ole toimunud lihtsalt nimetuse pärast, et oleks kuidagi popim ja noortepärasem, vaid suured muudatused on toimunud ka tehnoloogias.

Eelmise põlvkonna majandustarkvarades oli tavaline, et uutele versioonidele mindi iga nelja-viie aasta tagant, seda just seetõttu, et lahendusse oli tehtud palju kliendipõhiseid arendusi, mille uuendamine oli keerukas ja aeganõudev (projektid võisid kesta kuid kuni aasta). See väljendus lõpuks ka rahas. Väga lihtsustatult öeldes on tänapäeval kliendipõhised arendused loodud eraldi äppidena, mis ei riku standardlahenduse koodi. Ühtlasi võimaldab see ka versioonivahetused lihtsama vaevaga (kiiremalt ja odavamalt) läbi viia.

 

Äpid võib suures plaanis jagada kaheks:

1. Need, mis on avalikult saadaval Microsofti äpipoest (https://appsource.microsoft.com/).

avalikult saadaval Microsofti äpipoest

Seal on ka Microsofti toodetud lisafunktsionaalsused, aga suurem osa on ikkagi partnerite loodud lisalahendused, mida saavad kasutada kõik partnerid ja kliendid üle maailma. Mõned äpid kätkevad endas suuremat funktsionaalsust, mõned väiksemat; mõned on tasulised (enamasti on neil tasuta prooviaeg) ja mõned tasuta.

Praegu on seal saadaval ligikaudu 3000 äppi.

Sellise avaliku e-poe äpiloogika parimateks näideteks on mobiiltelefonides igapäevaselt kasutatavad äpid. Kui kellelgi on vaja taksoga sõita, siis tõmmatakse taksoäpp; kui on vaja trennis käia, siis ostetakse trenniäpp jne. Ehk laiendatakse oma telefoni funktsionaalsust/võimalusi.

NB! Äpipoest saavad otse oma lahendusse uusi äppe laadida ainult Business Centrali pilvelahenduse (SaaS) kasutajad. Ülejäänud litsentsimudelite puhul on samuti võimalik lisaäppe kasutusele võtta, kuid see on ajamahukam.

2. Kliendipõhised äpid ehk funktsionaalsused, mis tehakse konkreetselt ühe kliendi jaoks. Neid ei jagata kuskil kellelegi, kuna klient on leidnud oma konkurentsieelise just selles erilises tegutsemisviisis, mille jaoks on loodud standardlahendusest erinev või seda täiendav funktsionaalsus.

Enamasti on sellised äpid kliendipõhised. Ühiselt koos teistega kasutatakse näiteks ühte ja sama Eesti lokalisatsiooniga seotud äppe (käibemaksu eripärad, Intrastat, ettemaksud), e-arveid, reaalaja panku, Eesti palgalahendust jms, aga ärivaldkonnast tulenevate nüansside jaoks on kasutusel ainult sellele kliendile loodud lisalahendused ehk äpid.

Üks äppide eelis on ka see, et neid on võimalik sisse-välja lülitada. Kui näiteks AppSource’ist sai alla tõmmatud mingi lisafunktsionaalsus, aga seda pole enam vaja, siis on see lihtsasti väljalülitatav – see kaob ka lahendusest ning ei tekita asjatut ballasti.

 

Mõned näited ja soovitused, kuidas tasuta äppidega igapäevast elu lihtsustada:

  • Internal Notes võimaldab müügi- või ostudokumenti luues kuvada kliendi- või hankijakohaseid teateid-märkusi. Vajalik näiteks juhul, kui müüja teab, et tegu on kapriisse kliendiga ja temaga peab alati maksetähtaja üle kooskõlastama.

Internal Notes

  • DocXtender*3 annab võimaluse lisaks failisüsteemist failide käsitsi lisamisele lohistada failid otse Business Centralisse, kus need seotakse automaatselt vastava dokumendiga.

DocXtender*3

  • Multi Company Inventory*4 on mõeldud ettevõtetele, kelle andmebaasis on palju ettevõtteid ning soovitakse näha kaupade laoseisu kõikide nende raames, mitte ainult ühe piires, nagu standardne lahendus seda võimaldab.

Multi Company Inventory*4

  • WMS Express*5 on mõeldud lihtsama laoga ettevõtetele (nt noppimine toimub otse müügitellimuselt), kes soovivad mõne laotegevuse viia mobiilsesse käsiterminali. Tasuline versioon annab juurde ka keerukama lao operatsioonid.

WMS Express*5

BCS Itera loodud äpid leiab lisaks AppSource’ile ka meie kodulehelt itera.ee.

ERP Tehnoloogia

Reaalajamajandus Dynamics 365 Business Centralis ehk nüüdisaegse ettevõtte digiteerimise baaspakett

Eelmine uudis

järgmine uudis

Palk ja personal

Juhendamine ja väljaõpe HRM4Baltics lahenduses

DIGITALISEERIMINE