Chat

Kliendilood:

Tagasi

R-Kiosk: mugavus kestlikuks ja kestlikkus mugavaks

Allikas: Äri-IT Sügis 2022

Norra pereettevõttesse Reitan kuuluv Reitan Convenience Estonia on oma kaubamärkide R-Kiosk ja Caffeine tegevuses kasutusele võtnud mitu tehnoloogilist uuendust, mis on aastate jooksul meie mugavuskaubandust ja kohvikukultuuri oluliselt muutnud.

R-Kiosk: mugavus kestlikuks ja kestlikkus mugavaks

Põhjamaise kogemuse, ideede ning tehnoloogia kooslus on suurest mugavuskaubandusketist R-Kioskist teinud Eesti jaekaubanduse ühe innovatsiooniliidri.

„Reitani äri- ja juhtimiskultuur on vahetu, see on loonud viljaka pinnase kogemuste ja oskusteabe jagamiseks,” räägib Reitan Convenience Estonia tegevjuht Tiia Ilves. R-Kioski tutvustatud põhjamaise mugavuskaubanduse kontseptsioon on kujunenud orgaaniliseks osaks Eesti kaubanduskultuurist.

R-Kiosk on üks suuremaid jaekette Eestis. 20 aasta jooksul on piletikioskitest välja kasvanud hubased väikepoed seal, kus inimesed on pidevas liikumises. Enamik R-Kioski väikepoodidest tegutseb linnades, ent on ka põnevamaid asukohti, näiteks Saaremaa ja Hiiumaa praamid, haiglad ja sõjaväeosad. „Meie ülesanne on olla inimese jaoks lähedal kiires argipäevas. Klient ei tule enamasti spetsiaalselt meie poodi, vaid astub sisse vajadusest kas keha kinnitada, võtta maitsev suupiste või jook või midagi muud vajalikku, et siis tõtata taas oma asjatoimetuste juurde,” ütleb Ilves.

Ta lisab, et mugavuskaubandus on muutunud kogu maailmas ning kahtlemata jättis oma jälje ka pikk pandeemia periood. Kliendi soovid on järjest individuaalsemad ning aja- ja kohaspetsiifilisemad. Meie ülesanne on neid muutuvaid vajadusi märgata ja kohaneda, ent eelkõige ennetada,“ räägib Ilves.

 

Eesti esimene tehisintellektil põhinev R-Kiosk

Ilvese sõnul on klientide ootuste ennetamisel suureks toeks Põhjamaade kogemus, mis liigub siinsetest trendidest mõnevõrra ees.  Paljud ei tea, et just R-Kiosk oli Eestis pioneeriks iseteeninduskassade juurutamisel. Neid on praegu kahte tüüpi, turnaround ja standalone. Viimane ongi tänaseks levinud lahendus, kus klient skaneerib oma tooted ise.

Alles hiljuti avas R-Kiosk TalTechi peahoones mehitamata poe R-Kiosk GO, mis on Eestis esimene omataoline. Samas on sarnased lahendused Skandinaavia klientidele juba tuttavad. Tegemist on väikepoega, kus puuduvad nii teenindajad kui ka kassa – inimene siseneb pangakaardi või äpiga poodi, valib meelepärased tooted ning väljub. R-Kiosk GO kasutab tehisintellekti ehk mitmeid sensoreid ning ülimalt kaasaegse tehnoloogiaga kaameraid. Sensortehnoloogia tajub nii kaupade kaaluerinevusi kui ka liikumist. Kõik ostud registreeritakse sensortehnoloogia abil virtuaalsesse ostukorvi ja tasumine toimub poest väljudes automaatselt. Kui klient mõtleb tooteid valides ümber, saab ta kauba riiulile tagasi panna ja see eemaldatakse e-ostukorvist automaatselt.

„Innovaatiliste ideede roll mugavuskaubanduses puudutab jaeärisid igas tahus – kliendile käegakatsutav on vaid väike osa sellest, kuidas tehnoloogia omavahel taustal kokku kõlab,” avab Ilves. Tema sõnul on tehnoloogia ja innovatsioon tugisüsteemid, mis toetavad seda, et ostuteekond oleks inimesele võimalikult lihtne ja mugav. Teisalt loob see vajaduse nii klienti kui ka oma meeskonda pidevalt uuendustega kursis hoida ja selgitada, miks või kuidas üks ja teine lahendus toimib, olgu see siis uus äpilahendus või pood.

 

Mugavus kestlikuks ja kestlikkus mugavaks

„Oleme olulises ajajärgus – me ei saa jätkata nõnda, nagu seni, kasutades lõputuna näivaid ressursse järeltulevate põlvede arvelt,” ütleb pikaaegne tegevjuht, kes on mugavusäris töötanud üle kümne aasta. „Meie tegevuse mõju Põhjamaades ja Baltikumis on ääretult mitmekülgne. Mõjutame otseselt seda, mida inimesed tarbivad ning kuidas nad seda teevad. See hõlmab koostööd tootjatega, tooraine valikut, energiakasutust, jäätmetega ümberkäimist ja pakendite kasutust.“

Reitan on võtnud ambitsioonika eesmärgi olla 2030. aastaks oma tegevustes kliimaneutraalne. Keskendutakse CO2 heitmete hulgale, energiakasutusele ning tootevalikule, mis lähtuks planeedisõbralikest põhimõtetest. Ilvese sõnul ei pea tulevikus inimesed R-Kioskist ostes muretsema oma ökoloogilise jalajälje pärast. „Meie äri suurimad väljakutsed on pakendid ning toiduraiskamine, aga ka toiduvalik. Põllumajandus, sealhulgas loomakasvatus toodavad atmosfääri soojendavaid kasvuhoonegaas. Inimese toitumisharjumused ei muutu küll üleöö, aga me peame leidma tasakaalu oma soovide ja selle vahel, mis on pikas perspektiivis jätkusuutlik ka keskkonnale.“

2020. aasta alguses asendati kohvitopsid täielikult taimset päritolu topsidega. Samuti oli R-Kiosk Euroopas esimeste seas, kes võttis kasutusele täiesti plastivabad ja komposteeritavad topsikaaned. Lisaks saab soojalt joogilt soodustust, kui osta seda oma termose või muu taaskasutatava topsiga.

Ettevõte on igati avatud koostöövormidele, mis aitavad ühekordsete pakendite prügi vähendada, heaks näiteks on Eesti ettevõte Ringo, kellega on asutud ühiselt toimetama. Oluline teema on ka prügi sorteerimine ning toiduraiskamine, mille vähendamiseks laiendatakse koostööd Toidupanga ja toidukappidega ning on alustatud koostööd ResQ Clubi nimelise ettevõttega.

Ilves toonitab, et mugavusäri saab ümber kujundada vaid koostöös: „Muudatusi viivad ellu inimesed, strateegiatest ja plaanidest üksi on vähe!” Reitani meeskond on nii grupiüleselt kui Eestis väga kokkuhoidev – jagatakse kogemusi-õppetunde ning leitakse kokkupuutepunkte ka tööväliselt. Paljud inimesed on olnud ettevõttes väga pikka aega ning tunnevad äri ja üksteist väga hästi. „Selline vahetu ärikultuur on viljakas pinnas ka kestlikkuse teekonnal. On väga oluline, et meie oma inimesed saavad aru, miks ja mida me teeme ja milline on nende roll selles,” selgitab Ilves.

 

Majandustarkvara uued ülesanded

Reitani Eesti äride finantsjuht Priit Hansen usub, et konkurentsivõime säilitamiseks tuleb olla pidevas teadlikus liikumises. Kõikide äriotsuste aluseks on aja- ning asjakohased andmed ning analüüs. Sama oluline on ka andmete esitamine ja tõlgendamine. Reitan Convenience Estonial on praegu käsil kaks suurt teemat: protsesside automatiseerimine ja andmeanalüüsi tööriistade arendamine.

2013. aastast kasutusel olnud Dynamics NAVi majandustarkvara asendatakse uusima, Business Centrali versiooniga ning tänavu oktoobris on plaanis see kasutusele võtta. „Kasutasime võrdlemisi pikka aega NAV 2013, mis elas oma aja nii moraalselt kui ka tehniliselt ära. Äri areneb, vajadused muutuvad üha kiiremini ning ainuüksi tehniliste takistuste ületamiseks oli ainuõige alustada nüüdisaegse versiooni juurutamist. Suures pildis oli eesmärgiks automatiseerida tegevused, mille saab ära teha tarkvara. See on vajalik, et meie inimesed poodides ja kohvikutes saaksid tegeleda rohkem kliendiga,“ ütleb Hansen.

NAVi kõige ärikriitilisem roll on kaubavarude optimaalne planeerimine. Kuna R-Kioski poed on tihtipeale paikades, kus suurt laopinda ei ole, peab väga täpselt kauba liikumist planeerima, et seda ei tuleks puudu ega jääks palju üle.

Hanseni sõnul on tähtis, et otsused sünniksid võimalikult lokaalselt ja asukohapõhiselt. Ta toob välja ka Reitani Eesti äride kõige olulisema ootuse uuele tarkvarale: „Tarkvaralised andmed on olemas olnud vähemalt paarkümmend aastat – see ei ole uudis. Uue tarkvara roll on kujundada mahukas info sellisesse vormi, mis oleks inimestele arusaadav ja selge. Meie poodides ja kohvikutes on võõrustaja ja barista kõige tähtsam missioon pakkuda kliendile suurepärast kogemust. Seda kogemust kujundavad mitmed tegevused, kindlasti ei ole peamine ootus töötajaile Exceli lugemise oskus. Samal ajal peavad näiteks nii kokad kui ka kategooriajuhid ostuosakonnas kätte saama oma tööks vajalikud andmed. Tarkvara peab suutma infot esitada mitmel viisil vastavalt vajadustele. Meie puhul siis teenindajatele ühel, ostuosakonnale muul viisil ja teistele neile vajalikul moel.“

Reitan Convenience Estonia ärides on palju mitmekülgsust ja pealtnäha lihtne ostuteekond peidab endas tegelikult tervet süsteemide maailma, mis peab väga täpselt kokku kõlama. Uued ootused mugavuskaubandusele tervikuna, keskkonnateadlik äritegevus ja inimeste vajadused-ootused seavad Tiia Ilvese ja Priit Hanseni sõnul ka tehnoloogiale ning süsteemidele täiesti uued nõudmised, mis on omakorda pidevas muutumises.

___________________

Reitani mugavuskaubanduse ärisuund Reitan Convenience on Euroopa üks suuremaid jaekaubandusorganisatsioone, tegutsedes ühtekokku seitsmes Põhjamaa ja Balti riigis.

Emafirma koosseisu kuuluvad lisaks R-Kioskile ja Caffeine’ile mitmed tuntud kaubamärgid, nagu 7-Eleven, Pressbyrån, Narvesen, R-kioski (Soomes) ja Lietuvos Spauda. Caffeine on peaaegu 100 kohvikuga Eestis, Lätis ja Leedus Baltikumi suurim kohvikukett.

___________________

BCS Itera on juurutanud R-Kioskis rahvusvahelise jaekaubanduse terviklahenduse LS Retail ja liidestanud selle mitme tugilahendusega. Lahenduse aluseks on Microsofti majandustarkvara Dynamics 365 Business Central (vana nimega NAV).

Ettevõte kasutab lahendust finantsis, ostus ja selle planeerimisel, personali- ning palgaprotsesside haldamisel. Lahendus on integreeritud lao ja kassade erilahendusega ning ärianalüüsiga. 2022. aastal minnakse üle uusimale versioonile LS Central.

DIGITALISEERIMINE