Kliendilood:

Tagasi

PRFoods: Indrek Kasela “IT on tänapäeva ettevõtte arhitektuuri üks olulisemaid osi”

Toiduainete töötlemise ja müügiga tegelev AS PRFoods kasvas möödunud suvel regionaalsest ettevõttest globaalseks tegijaks, kinnitades Inglismaal kanda kahe toiduainefirma omandamisega. Üle võeti ka  kuningliku perekonna kalaga varustamise ülesanne. Kalakasvatusele ja kalatoodetele panustav PRFoods tarnib põhiliselt küll kaupa Soome ja Suurbritannia jaekettidele, kuid plaanib suve lõpuks tuua oma tooted ka Eesti turule.

 

„Eesti on maailmale näidanud end mitmes edukas valdkonnas ning meiegi kavas on kasutada Eestit platvormina, soovides näidata, kuidas edukat tootearendust saab teha otsedialoogis kliendiga,” ütleb PRFoodsi juht Indrek Kasela, kelle sõnul on suurepärasteks näideteks maailmas Eesti e-pangandus, riigi digitaalplatvorm ning põllumajandus, alates näiteks Click & Grow innovaatilistest lillepottidest või VitalFieldsi põlluraamatust. „Samas on toit väga oluline sektor ning kindlasti on Eestist ka FoodTechi vallas palju põnevat tulemas.”

Kas soovime olla kiirendaval või aeglustaval rongil?

PRFoods käive ja kasum on aastaga kasvanud kordades ning tegutsetaksegi põhiliselt Eestis, Soomes ja Suurbritannias, müües kala isegi Inglismaa kuninganna lauale. „Meie idee on areneda kahes suunas: üks on olemasolev ehk meie Šoti lõhe, mis on kindlasti maailma üks tuntumaid rahvusvahelisi brände premium- ja luksuskategoorias. Teiseks tahame tuua turule uues kuues korraliku Põhja-Skandinaavia brändi. Meie põhifookus on töötlemisel ning see peab toimuma kohalikul baasil. Kõik teavad, et Eestist tuleb suurepärane toit, kuid selle turundamisel ollakse kehvad. Kehv turundamine tuleneb kogemuste puudumisest ja sellest, et enamik ettevõtteid piirdub oma tegevuses lähiturgudega.”

Kasela nendib, et PRFoods on oma toodetega esindatud koguni 37 riigis, mõne aja eest saadi sisse ka Euroopa ühte suuremasse toidukaupluste ketti COOP. „Ja tegemist ei ole teab mis suure ettevõttega! Aga kui on soov saada esimeseks, peab järjekorras teistest kiiremini mööda trügima. Et rohkem müüa, tuleb rõhuda kvaliteedile. Eksklusiivsus müüb samuti ning kalapuudujääki ennustatakse 2030. aastaks 30 miljoni tonnini aastas. See tähendab, et kala tuleb hakata juurde kasvatama.”

Kasela sõnul võiks ehk põllumajandusministeerium ja Eesti toiduaineettevõtted julgemalt omandada uue maailma turundusnippe. Näiteks internet ja sotsiaalmeedia pakuvad igale ettevõtjale võimaluse olla just nii suur, kui ta soovib. „Kaubamärkidele tehakse oma Instagrami konto, agressiivsemalt võiks vaadata ka teiste online-platvormide suunas. Küsimus on, kas tahame olla kiirendaval või aeglustaval rongil?”

IT on tänapäeva ettevõtte arhitektuuri üks olulisemaid osi

 

Kui PRFoodis hakkas kaks aastat tagasi uut meeskonda looma, ütles Kasela, et ettevõte peaks töötama nagu IT-ettevõte, kelle toodanguks on kala, mitte nagu toiduainetööstus, kes kasutab IT-d lihtsalt protsesside hõlbustamiseks.

 

„Täna on tsükkel toorainevarumisest tootmise ja müügini liiga pikk ja info liigub aeglaselt. Lihtsalt väljendudes: kui piimahind on kõrge, on põllumehel hea ja tootjal halb, ning vastupidi. Tegelikult peaks kogu tarneahel olema nii efektiivne, et kõik väärtust loovad lülid suudavad pikaajaliselt kasumit genereerida, mitte ainult tootmissisendite hinnaarbitraaži pealt.”

 

Kasela nendib, et ettevõtte edukust aitavad saavutada kaks põhilist asja: info olemasolu ja võime seda kasutada ning „pehmete” vahendite poole pealt turundus ja tootearendus. „Ilma korraliku IT-baasita ei ole tänapäeval võimalik ühtegi ettevõtet juhtida. See ei ole tugiteenus, vaid lisaks inimestele kõige olulisem osa ettevõtte arhitektuurist. Masinad on kõigil enam-vähem samad, hooned on kõigil sama kandilised. Info valdamine ja kasutamine on need, mis eraldavad edukad vähemedukatest!”

 

Kuidas aitab IT PRFoodsil turundust teha?

 „Esimest korda on meil võimalik teha dünaamilist turundust ning saada oma klientidelt käitumise osas reaalajas tagasisidet. Arvan, et järgmise paari aasta jooksul suuname kogu oma turunduse digitaalsetele platvormidele. Ja see ei tähenda ainult turundust! Usun, et varsti näeme nii-öelda real time demand-based tootearendust, lao planeerimist jne,” räägib Kasela. „Meie kui tootja jaoks on see ideaalne olukord, kus me ei pea nuputama, mida klient tahab või sõltuma ainult tavapärastest müügikanalitest. Võime teha turunduskampaania enne, kui toode valmiski on.”

Nii muide tegi PRFoods KellyBari kohukeste puhul – toode oli alles paberil, kui nad seda juba jaekettidele müüsid. (KellyBar tähendab tänavu jaanuaris poodidesse jõudnud kohukesi KellyBar ja HenryBar, mis on välja töötatud koos Kelly Sildaru perekonnaga.) Eesmärgiks on muuta kohuke globaalseks kaubaks ning müüa seda igas maailmanurgas, kus Kelly ja Henry Sildaru on võistelnud ja tulevikus võistlevad.

Kuigi Eestis on olemas keskmise suurusega ettevõtete CRM teenindamiseks vajalikud rahvusvaheliselt edukad ettevõtted nagu Erply ja Pipedrive, on Kasela hinnangul üllatav, kui vähe Eesti ettevõtteid neid kasutavad. „Näen täna palju kiiremat arengut ja arendust uute pakkujate kui tavapäraste Microsofti ja Oracle´i poolt. Lihtsalt turunduskanalid muutuvad nii kiiresti, et vanamoodne integreerimine on liiga aeglane. Liiga palju kardetakse katsetada uusi tehnoloogiaid, aga probleemi alge on selles, et paljude ettevõtete omanikud või juhtkond on siiani tehnoloogias veel võhikud. Rohkem uudishimu uute asjade vastu ja kiiremaid katsetusi!”

AS PRFoods

AS PRFoods on noteeritud NASDAQ OMX Tallinna börsi põhinimekirjas alates 2010. aasta 5. maist. Ettevõte tegeleb kalatoodete tootmisega Eestis, Soomes ja Suurbritannias ning kalakasvatusega Rootsis ja Soomes, müües oma tooteid üle maailma.

Grupi konkurentsieeliseks on vertikaalne integratsioon – kalakasvatus, tootmine ja müük. Forell, mis on kasvatatud Rootsi järvedes ja Soome Turu piirkonna arhipelaagis, ning lõhe, mis on toodud Norrast, töödeldakse Soomes Renkos Heimon Kala OY ja Saaremaal Vettel OÜ moodsates tootmishoonetes. Grupi oma jaotusvõrk Soomes ja Eestis tagab klientidele kiired ja kvaliteetsed tarned. Grupp on üks kalatööstuse liidreid Soome jaeturul nii oma kaubamärkidega kui ka private label toodetega ning HoReCa sektoris. Sellest sügisest jõuavad PRFoodsi tooted ka Eesti turule.

  1. aasta suvel omandas PRFoods enamusosaluse Suurbritannia äriühingutes John Ross Jr. (Aberdeen) Limited (JRJ) ning Coln Valley Smokery Limited (CVS). JRJ on juhtiv globaalne Šotimaal käideldud lõhe müüja ning Briti kuningliku perekonna välja antud kuningliku garantii hoidja (Royal Warrant Holder). Sellega suurenes AS PRFoods grupi ettevõtete pakutavate kalatoodete sortiment ning laienes tegevuse geograafiline piirkond lisaks eelnevale veel kolmekümnesse riiki. Grupi Soome kaubamärkide hulka kuuluvad „Heimon Gourmet” ja „Saaristomeren” ja muude kaubamärkide hulgas on „Gurmé” ja „Polar Fish”, mida müüakse Baltikumi turgudel.
DIGITALISEERIMINE