Kliendilood:

Tagasi

Juhtimist ilma numbriteta ei ole olemas!

Kuues meel tuleb kasuks igale juhile, kuid häid juhtimisotsuseid saab teha vaid tuginedes adekvaatsetele mõõdikutele, mida saab ka korralikult jälgida, ütleb Nevotex Narva tehase juht Andrus Allikoja. Uskuge, sellest tehasest kuuleme tulevikus veel palju.

Kui Nevotex Narva tehase inimesed mõnes maailma nurgas lennuki või laevaga reisivad, heidavad nad ikka hindava pilgu nahast istmekatetele. Ja aeg-ajalt on tore äratundmine, kui nad leiavad sealt oma kätetöö. Mis siis, et Nevotexi firmamärki peal ei ole, õmbluste kvaliteet on selleks firmamärgiks. Samamoodi võib Narva Nevotexis valminud diivaneid kohata ka maailma paljudes nooblites hotellides. Puhas käsitöö, nahatükid õmmeldakse kokku sõna otseses mõttes niidi ja nõelaga. Ja siis veel luksuslike kaatrite vihmakatted ja basseinikatted…

60 töötajaga Nevotex Narva tehast saabki kõige paremini iseloomustada ühe sõnaga: nahk. Narvas osatakse nahka lõigata, kokku õmmelda ning sellest lõpuks nahkdiivan meisterdada. Nevotex Narva on Rootsi Nevotexi kontsernis ainulaadne ettevõte. Põhitegevusena varustab kontsern maailma mööblitootjaid naha, tekstiili, polstrimaterjalide ja kõige muu vajalikuga, mida mööbli tegemiseks vaja läheb. Aga kui klient soovib, tehakse diivan või tugitool Narvas ka valmis. Huvilisi jagub, ekspordiks läheb 100% toodangust. Ja sel suvel käivitus Narvas uus tsehh, hakati valmistama pehmeid pealismadratseid. Millist kuulsat brändi need kannavad, sellest ettevõte vaikib.

Nagu ütleb ettevõtte juht Andrus Allikoja – tark ei torma. Laieneda tuleb targalt, tasapisi. Õpetada välja uued inimesed, panna paika protsessid. „Tootmine ei ole kummist, pead kainelt arvestama oma ressurssidega. Sa ei saa lubada kliendile asju, mida sa teha ei suuda.  Paljude tootmisjuhtide nõrk koht on kõik lepingud sisse võtta, aru saamata, mida oled võimeline tegema, mida mitte,“ ütleb ta. „Mitte ükski Eesti tootja ei suuda hinnalt ja mahtudelt konkureerida suurte Poola, Hiina, Türgi ja Balkani tootjatega,“ räägib Andrus Allikoja. „Meie väärtus saabki olla ainult tippkvaliteedis ja erinevate lahenduste väljatöötamises.“

Nevotex Narva tugev külg on ka oskus olla paindlik. Narvas on oodatud mõlemat tüüpi kliendid – need, kes tulevad oma joonistega, või  siis lihtsalt ideega. Ning Nevotexi insenerid ja tehnoloogid hoolitsevad kõige ülejäänu eest. Tehases on isegi partii iseliikuvaid ratastoole valmis tehtud. Sest – „Masinad peavad kogu aeg huugama, nii see raha tuleb!“

Samas tänapäeval see, et teed kvaliteetse toote valmis õigeks ajaks, ei üllata enam kedagi – see on iga kliendi õigustatud ootus. Iga firma ülesanne on mõelda, kuidas klient õnnelikuks teha. Nevotexi klient peab tähtsaks kiireid vastuseid päringutele ning kiiret probleemide lahendamist.

 

Juhtimine – see tähendab mõõdikuid

Andrus Allikoja on juhtinud Nevotex Narvat veidi enam kui aasta. Enne seda juhtis ta 16 aastat ukse- ja laadimissüsteemide tootjat Kinema, seejärel korraldas ümber Soome toiduainetööstuse kontserni kuuluva ettevõtte tegevust.

Üheks tähtsamaks strateegiliseks eesmärgiks on Nevotex Narvas lisaks madratsitsehhi käivitamisele praegu tarkvarakasutuse viimise uuele tasemele. Microsofti NAV-i tarkvara oli ettevõttes juba ammu olemas, kuid seda kasutati väga vähe.

„Ilma korraliku majandustarkvarata ei ole võimalik ettevõtet üles ehitada. Subjektiivsusest  tuleb hoiduda, terminid „hästi“ või „halvasti“  juhtimises ei päde,“ räägib Andrus Allikoja. „Ettevõtet saad juhtida suures osas ikkagi ainult läbi numbrite, täpsed mõõdikud on juhtimislaua põhivundament. Selge, et mingi gramm jääb juhile subjektiivsust alati, aga kõhutunne ei saa olla otsustamise peamine kriteerium.“

Ühe esimese uuendusena viidi Nevotex Narvas sisse masinloetavate triipkoodide süsteem, mis näitab igal ajahetkel, kus osakonnas ja mis seisus mingi detail on; lisaks näitab see väga täpselt, kui palju ühel või teisel töötajal konkreetseks tööks aega kulub. Ja see, et ühel töötajal kulub teatud kindlaks operatsiooniks 30 sekundit, teisel aga 60 sekundit, on väga oluline juhtimisinfo.

Lisaks võimaldab kaasaegne majandustarkvara Andrus Allikoja sõnul kõik ettevõtte protsessid üle käia ning automatiseerida võimalikult paljud tegevused. Ajad on muutunud, ükski klient ei taha enam oodata oma tellimuse kinnitust 5 päeva nagu vanasti, kõik peab olema 1-2 päevaga korras. Vastavalt sellele tuleb ka ettevõtte protsessid tarkvara abil üles ehitada.

„Mida rohkem saab ettevõte oma tegevusi automatiseerida, mida parem, seda efektiivsem ja edukam sa oled. Siis ei sõltu sa juhina enam nendest andmebaasidega excelitest, mis ühe või teise töötaja arvutis on. Ja mida nad peavad nagu isiklikuks omandiks.“

 

Kaadrid otsustavad kõik

Tehnoloogilised muudatuse jätkuvad, aga selle kõrval ei tohi Andrus Allikoja sõnul inimesi tagaplaanile jätta. „Ma arvan, et tööjõupuudus oli, on ja jääb,“ ütleb Andrus Allikoja.  „Häid töötajaid on olnud alati raske leida. Ja vastupidi ka – töötajad ju ütlevad, et on väga raske on head tööandjat leida. Need kaks vaadet tulebki saada ühte võrrandisse, et oleks tasakaal. Ühepoolne suhe ei toimi“.

Selleks, et üks ettevõtte särama lööks, ongi Andrus Allikoja sõnul vaja kolme tegurit. Tähtsaim tegur on luua tugev keskastme juhtkond – see on tippjuhi jaoks esimene tööriist. Omaniku strateegiat hakkab lõppkokkuvõttes just keskastmejuht ellu viima.

Teiseks tuleb piirkonnas konkurentsivõimelist töötasu inimestele igal juhul maksta. „Eestist ei leia enam ammu inimesi, kes oleks nõus miinimumpalga eest töötama. See motivatsioon, mis oli inimestel kümme aastat tagasi, ja see, mis on praegu, on kaks eri asja.  Aga kui oled motiveeritud, sest ettevõttes on korralikud töötingimused, korralik palk ning inimlik suhtumine, siis tuleb ka tulemus. Nii et kui juht nuriseb, et töötajaid pole, siis peaks ta kõigepealt peeglisse vaatama.“

Kolmandaks ei tohi sa juhina unustada distsipliini. „Mina olen distsipliini inimene. On oluline, et kõik töötajad ettevõttes saaksid aru, kes maksab palka – klient ju maksab! See on tähtis, et mitte ainult juht, vaid ka õmbleja ja koristaja annaksid endast maksimumi.“  Kui ikka üks inimene jääb iga päev kümmd minutit hiljaks, siis teistel tekib õigustatud  küsimus – miks nemad peavad pingutama! Lisaks kaotab ettevõtte oma efektiivsuse, 60 inimest x 10 minutit teeb juba 600 minutit kaotatud aega.

Legendaarne Kreenholm

Nevotex Narva on ühest seisukohast võttes veel eriline firma – selle 6000-ruutmeetrine tootmispind asub täpselt kunagise Kreenholmi Manufaktuuri ruumides. Ja mitte tsaariaegsetes – tootmishoone valmis  vahetult enne Kreenholmi pankrotti, aastail 1995-96.  Need ruumid olid justkui õmblustööstusele loodud. Kogu tehniline varustus oli olemas – kompressorid, liinid, valgustus – kuni kahe saunani välja. Kõik, mis vaja.

Ja Kreenholmist ei saa Narvas ei üle ega ümber – mitte ainult asukoha tõttu. Igal Nevotexi töötajal on Kreenholmiga oma eriline side, mis siis, et toda ettevõtet juba 20 aastat ei ole olemas. Inimesed on seal kas ise oma karjääri alustanud, või on töötanud seal keegi nende perekonnast. Nagu Andrus Allikoja ütleb – vahel on tunne, et selles ettevõttes töötas terve Narva.

Nii et omal moel – mõistagi mitte otseselt –  on Nevotex Eesti legendaarse Kreenholmi järeltulija. Ja võrdlus ei olegi nii kohatu. Kui Kreenholm oli omal ajal lipulaev, siis selles suunas liigub julgelt ka Nevotex Narva. Ega muidu ei oleks just see ettevõte pälvinud läinud sügisel Narva parima tööandja tiitli.

Kreenholmi legend elab edasi.

Mis on mis

Nevotex Narva

  • Valmistab allhankena tippkvaliteediga nahkmööblit ja pealismadratseid
  • Kuulub Rootsi Nevotexi kontserni, mis alustas kunagi meditsiinilise vati tootjana ning kui see äri ära langes, suutis ümber orienteeruda pehme mööbli tootjate varustajaks
  • 60 töötajat, 6000 m2 tootmispinda
  • Käive 2018 – 4,4 miljonit eurot ; kasum 2018 – 380 000 eurot
  • aasta eest pälvis ettevõte Narva parima tööandja tiitli

 

 

DIGITALISEERIMINE