Uudisvoog:

Tagasi

Mis on Q-kaubandus, kas uusim kaubandustrend?

Allikas: Äri-IT Kevad 2022

Autor: Marek Maido, BCS Itera turundusjuht

Tarbekaupade müügiga tegelevad ettevõtted, nagu Jokr, Weezy, Getir ja Flink, on vaid mõned neist, kes on viimasel paaril aastal teed rajanud uuele kaubandustrendile ja teinud peadpööritava kasvu.  Milles peitub nende fenomen?

 

Mis on Q-kaubandus, kas uusim kaubandustrend

E-kaubanduse nimetus viitab juba online-ostudele, -müügile ja -teenustele. E-kaubanduse trend lõi lõkkele interneti laia levikuga ja suurematel turgudel saab tänapäeval kauba kätte reeglina 3–5 päevaga. Ka Eestis jõuab kaup kohalike müüjate puhul sama ajaga kohale.

 

Q-kaubanduse tähendus

Termin tuleneb ingliskeelsest mõistest Quick Commerce ehk kiire kaubandus, kasutusel on ka mõiste on demand delivery ehk nõudlusepõhine tarnimine, mis on e-kaubanduse kiirem vorm. Tegemist on e-com’i edasiarendusega, kuhu innovatsioonina on juurde tulnud nn viimase miili tarne ehk last-mile delivery. Antud juhul pole enam jutt päevadest, vaid minutitest – 30 minutit või vähem. See nähtus levib eelkõige FMCG sektoris (fast moving consumer goods, kiire käibega pakendatud laiatarbekaubad) ja tegu on sel juhul tavaliselt väiksemate kogustega, näiteks vajab inimene ruttu maitse- või muid toiduaineid.

Tarbijad ootavad üha enam kiiret tarnet, enam ei taheta e-poest ostetud kaupa oodata 24–48 tundi. Uueks standardiks on minutid. Suurim erinevus tulenebki nn tagatoast ehk back-endist – sellest, kuidas Q-kaubandus toimib eesriide taga. Paljud ettevõtted kasutavad dark stores’i kontseptsiooni ehk strateegiliselt paigutatud väikeladusid, mis tagavad kiire tarne uksest ukseni.

Igal juhul muutub see kõik suure tõenäosusega suutlikele ettevõtetele oluliseks konkurentsieeliseks. Tänapäevane tehnoloogia ja strateegia võimaldab ettevõtteil olla ülimalt paindlik, mis on äärmiselt vajalik, et vastata kliendi ootusele saada teenust või kaupa kohe ja 24/7.

E-kaubanduse areng

 

Q-kaubanduse näiteid

Q-kaubanduses on praegu edukaimad Rootsist alguse saanud ja nüüdseks 50 riiki laienenud Delivery Hero ning Saksamaalt alguse saanud ning nüüd kümnekonnas riigis tegutsev Gorillas. Viimase aastane kasv oli 400% ja nad said investoritelt just 245 miljonit eurot, mis tõstis ettevõtte väärtuse 1 miljardi dollarini, seda vähem kui aasta pärast asutamist! Glovo Q-kaubanduse ettevõte investeeris just 530 miljonit, mis suurim summa, mida Hispaania ettevõte on kunagi saanud.

 

Kiire kaubanduse eelised

Kindlasti kiirus. Võrreldes konventsionaalsete ettevõtetega suudavad kiire kaubanduse ettevõtted tarnida kaupa tunduvalt kiiremini ehk silmapilguga. Võtmerolliks on just eespool mainitud strateegilised väikelaod, mida toetab tänapäeva majandustarkvara ning ärianalüüs, tänu millele saab planeerida iga ruutsentimeetrit laos.

 

Kauba saadavus ja tehnoloogia

Küsimus ei ole ainult kiires tarnes, Q-kaubandus tähendab veelgi enam saadavust ja varude planeerimist. Seda on võimalik saavutada ainult korraliku ERP, tehisintellekti ja teiste tehnoloogiliste vahendite abil, mis monitoorivad nõudluse-pakkumise mustreid. Teine oluline tehnoloogiline rakendus on mobiilsed lahendused kulleritele, mängides tähtsat rolli ka brändi kuvandis. Rakendus peab tagama, et kullerid oleksid informeeritud, ning rakendusega peab olema võimalik ka tarnet jälgida.

 

24 tundi avatud

Kuna Q-kaubandus käib 24/7, seab see oma nõudmised nii laole kui ka kontorile. Teisalt on see võimalus – äri käib ka siis, kui konkurendid magavad. 24-tunnine saadavus sobib kindlasti kultuuriga, mis eeldab, et teenus vms on alati kättesaadav ehk always-on, mis on laialt levinud eelkõige tänu mobiiltelefonidele.

 

Võlu on lihtsuses

Klassikalisel ostlemisel on oma koht ja see jääb kindlasti alles. Arvestama peab aga märkimisväärse paradigma muutusega, mida tingivad uute põlvkondade käitumisharjumused. Klassikalises poes kõnnime lettide vahel, otsides vajalike esemeid ja kuna me ei suuda neid alati leida, peame abi otsima, seejärel veel järjekorras seisma, maksma, ostud kotti pakkima, siis koju minema. Alternatiiviks on ostlemine mobiiltelefonist ja kauba kättesaamine maksimaalselt tunni jooksul. Ilmselt langeb tulevikus enamiku inimeste valik viimase kasuks. Lihtsus on põhiline ja väga oluline väärtuspakkumine, mida Q-kaubanduse ettevõtted klientidele pakuvad.

Q-kaubanduse tulevik

Mugavus on uusim valuuta ja trendilooja. Tehnoloogia on muutnud tarbijate ootusi pöördumatult ja kõige tähtsam on just teenuse kiire kättesaadavus, mis loob siis ühtlasi ka konkurentsieelise.

Kas Q-kaubanduse tõus tähendab füüsilistele poodidele jaemüügi langust? Aeg näitab, aga arvata on, et Q-kaubandus pakub pigem täiendavat lahendust kui otsest asendust. Mõned Q-kaubanduse ettevõtted on nn turuplatsid, mis tähendab, et neil puuduvad laod ja nad toetuvad supermarketikettidele, nagu Walmart ja Carrefour, Eesti mõistes siis Selver, Prisma jne. Hea näide sellest sümbiootilisest suhtest oli koroonapandeemia haripunktis toimunud pööre, kus paljud traditsioonilised jaemüüjad ühendasid oma jõud tarneplatvormidega. Kui poed olid suletud, olid need vastastikku kasulikud suhted, millest igaüks täitis oma pusletüki.

 

Allikad: edume.com; Delivery Hero

 

Määratlemata

Kas oled juba järgimas BCS Itera tegemisi Instagrammis?!

Eelmine uudis

järgmine uudis

Tehnoloogia

Reaalajamajandus, integratsioonid ja majandustarkvara

DIGITALISEERIMINE