Kohalik meeskond, globaalne vaade: Business Central tõi Höhlesse läbipaistvuse ja kasvu
Allikas: Äri-IT Sügis 2025
Autor: Gerli Ramler
Fiiberoptiliste kaablite paigaldamiseks vajalike mikrotorude tootja Höhle astus suure sammu digitaliseerimise suunas, kui võttis kasutusele rahvusvahelise majandustarkvara Microsoft Business Centrali.
Uue süsteemi juurutamine oli osa laiemast muutusest, mis hõlmas ka ettevõtte omanikuvahetust, töökorralduse ümberkujundamist ja kaasaegsema juhtimiskultuuri kujundamist.
Raplamaal, Lõiuse külas asuv Höhle (uue nimega HellermannTyton OÜ) tegutseb 2015. aastast. 2023. aastal müüdi ettevõte Ameerika omanikule Aptiv PLC (kes on noteeritud USA börsil) ning liideti HellermannTyton grupi Inglismaa üksusega, kes valmistab kaablitarvikuid erinevate tööstusharude tarbeks. Höhle on kontserni andmesidevaldkonna ettevõte, kus toodetakse mikrotorusid, mis on vajalikud fiiberoptiliste kaablite paigaldamiseks, näiteks ülikiire interneti ühendamiseks hoonetesse või signaalide edastamiseks mobiilimastidesse. 96% Höhle toodangust läheb ekspordiks ning seda enamasti Skandinaaviasse, Saksamaale ja Inglismaale.
„Meie ettevõte oli seni lihtsa ülesehitusega ning see on olnud väga hea baas uue tarkvara juurutamiseks. Müüki ja tootmist juhtisid kolm-neli inimest, raamatupidamisteenust ostsime sisse. Kasutasime Exceli tabeleid ja raamatupidamisprogrammi SAF ning suur osa teadmisest ja juhtimisinfost oli inimeste peades. Nüüdseks oleme osa suurest rahvusvahelisest grupist, kus infovahetuse kiirus, läbipaistvus ja täpsus on otsustava tähtsusega. Peame täitma nii Eesti kui ka Inglismaa raamatupidamisstandardeid ning vastama USA börsinõuetele – see nõuab täiesti teistsugust süsteemi ja töökorraldust,“ selgitab Höhle finantsjuht Evali Mülts.
Ettevõttel oli vaja leida ühtne tarkvaralahendus ning valituks osutus Business Central, sest see sobib hästi rahvusvahelise haarde ja kasvavate vajadustega ning on sobilik nii 50 kui ka 300 töötajaga ettevõttele. Üks suur pluss on ka see, et programm kuulub Microsofti toodete perekonda. „Soovisime lahendust, mis oleks piisavalt paindlik, rahvusvaheline ja skaleeritav. Ettevõtted, kellel on riigipõhised süsteemid, jäävad varem või hiljem hätta. Meil on harud Eestis, Saksamaal ja Inglismaal ning vajame ühtset vaadet. Business Central võimaldabki hallata eri riikide andmeid ühes keskkonnas – juhil on ühe klõpsuga ülevaade kogu grupist.“
Inimesed võtsid muudatused huviga vastu
Eestis on uus tarkvara praegu kasutusel peamiselt finants- ja komplekteerimisüksuses, kokku kasutab tarkvara kümme töötajat. Sügisel, kui tootmisse lisanduvad skännerid, kaasatakse süsteemi suurem osa tootmisosakonna inimestest. „Meie ettevõttes on väga tugev valmisolek koostööks ja arenguks. Inimesed tunnevad huvi, kuidas saaks tööd lihtsamaks teha, ja nad on aktiivsed. Enne juurutust kaasasime erinevad osapooled, et kuulda nende ootusi.“
Höhles kulges tarkvara juurutamine tempokalt: jaanuaris toimusid esimesed töötoad ja juba maist alates töötati uues süsteemis. „Kõik kulges väga hästi. Majast oli kaasatud neli inimest, kellest igaüks esindas oma valdkonda. Tänu sellele tulid otsused kiiresti ja saime paljudest eriarendustest hoiduda. Business Centralis leidus häid standardlahendusi, mis sobitusid meie vajadustega. Me ei pidanud tegema kompromisse, sest leidsime head variandid olemasolevast programmist,“ selgitab Mülts. Ta kiidab BCS Itera konsultante, kes mõistsid kliendi mõtteid poolelt sõnalt, olid realistlikud, tulid kaasa ja pakkusid tõhusaid lahendusi. „See tegi kogu protsessi palju lihtsamaks. Väga olulised olid reaalsed kohtumised ja töötoad enne juurutamise algust – saime rääkida läbi, mida ja kuidas praegu teeme ning mida tulevikus tahaksime teha. Niimoodi on hea mõtteid põrgatada ja rääkida enda kogemustest ning kuulata, milliseid lahendusi uus programm pakub. Need võivad olla lihtsamad kui senised.“
Tootmismeeskonna jaoks, kellel varem ei olnudki ühtegi tööriista, oli uus süsteem suur hüpe. Nüüd näevad nad reaalajas laovarusid ja saavad planeerida tellimusi täpsemalt. Süsteem näeb finantsjuhi sõnul visuaalselt välja pisut nagu arvutimäng – huvitav ja loogiline ning on tööprotsesside mõttes täiesti uus tase. Eesti oli grupi riikidest esimene, kes liitus Business Centraliga. Nüüd on üleminekul ka teised ettevõtted – näiteks Saksamaa, kus töötab 250 inimest, plaanib uue programmiga liituda järgmisel aastal. Mülts möönab, et ehkki teistel on üleminek suuremas ulatuses, on Eesti siiski saanud oma kogemusi jagada ning näidata erinevate lahenduste plusse ja miinuseid.
Business Central muutis ettevõtte tööd 180 kraadi
Tarkvarauuendusega kaasnesid ka muudatused töökorralduses: raamatupidamine toodi ettevõttesse, tootmisretseptid ja komplekteerimine viidi süsteemi, aruandlus muutus automaatseks. „Meie elu muutus 180 kraadi. Kui varem oli saateleht Excelis, siis nüüd piisab ühest klõpsust. Kadunud on inimfaktorist tulenevad vead. Kuigi see võib tunduda väike asi, annab see kokkuvõttes andmetele tohutu usaldusväärsuse,“ ütleb Mülts.
Finantsjuht nendib, et ettevõtetel, kes alustavad puhtalt lehelt, on tarkvara juurutamine lihtne, kuna kõike saab oma käe järgi vormida. „Mõelge ise – saatelehed tegime varem valmis Excelis, nüüd valmivad need ühe klõpsuga. Inimfaktorist tulenevaid vigu tootekoodide kirjutamisel enam ei teki. Samal ajal on meil veel pikk tee minna, praegune tarkvarakasutus on alles pool maad. Plaanis on liidestada tootmisgraafikud, analüütika, masinate tootmiskiirused ja detailsem laomoodul. Business Central ei ole lihtsalt üks majandustarkvara, see on platvorm, millele saab ehitada aina uusi mooduleid ja kasvava ettevõtte vajadustele vastavaid lahendusi. Tegelikult teeme praegu kõike täiesti teistmoodi kui mõned aastad tagasi. Ja see on suurepärane.”
Höhles on olulisel kohal ka see, kes muudatusi ellu viib ja kuidas seda tehakse. Ettevõte väärtustab kogukondlikku töökultuuri ja tugevat meeskonnatunnet. Tehas asub Tallinnast 50 km kaugusel, keset metsa ja põlde. „Meil on väga ilus looduslik töökeskkond. Paljud meie töötajad elavad lähedal, umbes 20 kilomeetri raadiuses. Oleme piirkonnas arvestatav tööandja, meil on hea palgatase, kindel töökoht ning töökeskkond, kus inimesed tunnevad end väärtustatuna,“ kirjeldab Mülts.
Töökultuur Höhles põhineb avatusel ja koostööl. Juhtimine on horisontaalne ja ligipääsetav – juhtide uksed on avatud, ideed ja mured liiguvad kiiresti. Juhtkond peab suureks tugevuseks seda, et rahvusvahelist asja aetakse kohalike inimeste abil.
Höhlel on käsil suur kasvuaasta: olemasolevale 6 500 m² tootmispinnale ehitati juurde veel 10 000 ruutmeetrit, kuhu tulevad uued tootmisseadmed ja materjaliladu. Laienduse valmimisel soovib ettevõte tootmismahtu suurendada kolm kuni neli korda. „Oleme juba uusi inimesi juurde võtnud ja projekti lõpuks on tõenäoliselt lisandunud umbes 40 töötajat. Otsime ekstruuderi operaatoreid, spetsialiste ja tootmistöölisi. Kogu vajalik väljaõpe toimub kohapeal – me ei oota ideaalset CV-d, vaid huvi ja soovi kaasa teha,” nendib Mülts.
Business Centrali kasutuselevõtt on Höhle jaoks olnud märk organisatsiooni küpsusest ja valmisolekust kasvada ning seda mitte ainult turul ja tootmismahult, vaid ka organisatsioonikultuuriliselt. Nii nagu uue tarkvara kasutuselevõtt võimaldas automatiseerida, mõõta ja analüüsida, on tähtis roll ka inimestel – neil, kes kohanevad, õpivad ja viivad muudatused päriselt ellu. Höhles arendatakse rahvusvahelist tööstust kaasaegsel moel, ent kohalike inimestega, sammhaaval ja kindlal kursil.
Vaata lisaks: Höhle ERP investeeringute teekond
			