Kliendilood:

Tagasi

Klick Eesti: traditsiooniline jaekaubandus ei kao e-poodide kõrvalt

Kuigi e-kaubanduse kasv on olnud väga tugev, ei ole näha märke traditsioonilise jaekaubanduse kadumisest ega vähenemisest. Seda kinnitavad ka jae- ja veebikaubanduse uuringute tulemused ning asjaolu, et kaubanduspindade arv suureneb pidevalt, ütleb digikaupade müüja Klick Eesti juhatuse liige Kaire Koik.

Allikas: Äri IT Kevad 2016

3333

Samas on hinnasurve jaekaubandusele väga tugev ning seda võib küll seostada veebipoodide arvu ning nende valiku kasvuga. „Erand pole siin ka IT-turg,“ tõdeb Koik. „Meie valdkonnaks on põhiliselt arvutid ja telefonid, kuid viimastel aastatel on sülearvutite müük langenud umbes viiendiku võrra ning esikohale kerkinud nutitelefonid. Telerid, mis tegid digiboksidele ülemineku ajal läbi tõelise buumi, on muutunud samuti teisejärguliseks müügiartikliks.“

Samas võib tema sõnul trendina välja tuua tehnoloogia väga kiire arengu ja ning kõikvõimalikud kolm-ühes versioonid – näiteks on järjest populaarsem ühendada nutitelefoniga mugavam klaviatuur ja suurem ekraan.

Klicki müügikohad asuvad enamasti kaubanduskeskustes toidupoe vahetus läheduses, seega on nende külastamine aasta-aastalt tõusnud. Üheks põhjuseks on kindlasti mugavus – pärast toidukaupluses käimist kohe hea ka tehnikapoest läbi astuda.

Määrav on endiselt hind
Kuigi klientide ostukäitumine on Koigi hinnangul muutunud teadlikumaks ja aina rohkem tehakse enne kauplusesse tulekut kodutööd, on ostu tegemisel endiselt määravaks hind. Loomulikult toimub endiselt ka implussoste, näiteks trendikate nutitelefonide uute mudelite puhul.

„Kuigi meie kunagise põhilise toote, sülearvuti müük on langustrendis, ei jää kaupluste käive tulemata uute alternatiivtoodete pealt, nagu mälupulgad, mälukaardid, akupangad, kõrvaklapid… Samuti väärtustavad inimesed aina enam oma tervist ning tõusvas trendis on nuti-, spordi- ja pulsikellad. Püüame pakkuda tooteid mitmes hinnaklassis ja eri maitsega klientidele.“

Klick Eesti eesmärk on pakkuda terviklahendust alates toodete soovitamisest ja müügist kuni hoolduse ja garantiiteenuseni. Selleks koolitatakse pidevalt oma töötajaid nii müügi- ja klienditeeninduse kui ka psühholoogia vallas. Koik märgib, et klienditeenindaja töö pole vaimselt sugugi lihtne ning lisaks koolitustele aitavad ettevõtte sisekliimat kindlasti parandada ühisüritused ning motiveerimine näiteks sporditoetuste kaudu, mida kasutab üle 80% firma töötajatest.

„Meie jaoks on oluline, et müügiinimene tunneks oma tööst rõõmu, oskaks klientidega suhelda ja tahaks seda tööd teha. Toodete tundmine tuleb aja jooksul, kuid vaevalt, et innukus tööd teha aja jooksul kasvab. Kui ikka alguses sädet silmis pole ja müügitöö ei meeldi, et juhtu seda ka aasta pärast,“ nendib Koik. Ta lisab, et seoses sellega on Klick Eestis tööl palju noori, otse koolipingist tulnud inimesi, keda kohapeal välja õpetatakse.

Märksõnaks on laoefektiivsus
Ladu on kuluallikas, mille kubatuuri peavad kõik kaubandusettevõtted väga hoolikalt jälgima. Klicki partneriks on Smarten, kellega neid seob tihe ja väga paindlik koostöö. „Meie jaoks ei ole probleem oma laopinda jooksvalt vastavalt vajadusele suurendada ja vähendada ning kui meil peaks tekkima soov siseneda nn valge elektroonika turule ja me tahame hakata külmkappe müüma, siis leiavad nad meile selleks kindlasti vajaliku pinna. Kuid praegu meil selliseid plaane pole.“

Klick Eestis töötab 135 inimest, kes kasutavad oma töös NAV LSRetaili majandustarkvara. Hiljuti viidi ettevõttes protsesside automatiseerimiseks, kasutajaliideste mugavamaks muutmiseks ja kliendibaasi tõhustamiseks läbi tarkvaravahetus.

„Oleme NAV-i kasutanud väga kaua, kuid kõiki vajalikke lõike ei olnud võimalik integreerida. Uues NAV-is on integratsiooni võimalused suuremad ning kliendile lihtsamad. Seega me ei näinud enam mõtet vana tuunida, vaid lihtsam oli minna üle uuemale versioonile.“ Samas olid mitmed meie soovid ikkagi täitmata, nii et kuigi olime oma NAV-iga rahul, vajasime siiski n-ö oma Ferrarile teist summutit, et asi ideaalselt liiguks,“ kirjeldab Kaire Koik. „Meie eesmärk oli juurutada võimalikult lihtne, vähese käsitöö ja suurte võimalustega universaalne programm, mida oleks kõigil lihtne kasutada. NAV on mugav ja seda on kerge siduda teiste tarkvaradega.“

Mõtet uuele versioonile üleminekuks kaaluti ligi kaks aastat ning teoks sai see 6–7 kuuga. Kuna Klick Eesti äri on sessoone ning hittajaks on loomulikult detsember ja jõulud, ei saanud jätta live’i minekut aasta lõppu või algusesse. Nii mindi kogu ettevõttega uuele NAV-ile üle oktoobrist 2015 (veebipood kuu aega hiljem) ning kõik laabus suurepäraselt.

Kuna töötajatele oli tehtud põhjalik koolitus ja kõigile oli juhendmaterjal välja jagatud, siis oli olemas majasisene tugi ning kassatöötajatele jäi arvutipilt vana tarkvaraga võrreldes suhteliselt sarnaseks. Tänu sellele kujunes 1. oktoobrist küll väga pikk, kuid edukas tööpäev. Praegu käivad veel programmis väikesed arendused, näiteks sätitakse paremaks ostu-, lao- ja kassamooduleid. Hetkel ei kasutata veel NAV-i funktsionaalsust tööajagraafikute tegemisel.

Tarkvaravahetuseks pole kunagi ideaalset aega
„Otsus investeerida sündis puhtalt meie vajadustest, kuna jäime nii oma tark- kui ka riistvaraga ajale jalgu. Paratamatult olid tulemas suured investeeringud ning otsustasime need teha korraga. Ausalt öeldes ei ole tarkvarauuenduseks kunagi  ideaalset hetke – see aeg tuleb lihtsalt võtta,“ tunnistab Koik ning lisab, et oluline on teha asja südamega.

Tema sõnul on uuele tarkvarale üleminekul tähtis panna majasiseselt kokku pühendunud meeskond ning kaasata kindlasti vähemalt üks juhatuse liige, sest see annab võimaluse läheneda investeeringule mitmetest tahkudest. Tööaega kulub nii oma ideede esitamiseks, kaitsmiseks kui ka testimiseks palju, kuid vanadesse dogmadesse ei tohiks kinni jääda: IT on loodud selleks, et kaubandust aidata, kiiremini reageerida ja kitsaskohtadel silma peal hoida.

Uus NAV on panustanud palju ärianalüütikasse nii ostude planeerimisel, kampaaniate puhul kui ka reaalajas statistika loomisel poetöötajate jaoks, et nad näeksid oma tulemusi ning see motiveeriks neid müüki kasvatama. Klientide jaoks tõi uuele tarkvarale üleminek lisaks paremale ja kiiremale teenindusele kaasa veel paar muudatust: nad saavad nüüd ostu sooritamisel toote tšeki ka e-kirjaga, mida on lihtsam säilitada kui paberkviitungit.
Koigi sõnutsi on tema unistuseks on see, et kogu ettevõtte palgaarvestus ei võtaks aega üle poole tunni kuus, programm oleks ise võimeline arvutama lisa-, puhkuse- ja eritasusid ning hankijate arved jookseksid automaatselt programmi. „Väga oluline on meile kui kaubandusettevõttele muidugi analüütikamoodul. Ja töötajatele meeldib, et igaüks võib programmi logides kujundada ekraani nii, nagu tal mugav on. Lisaks saab näha, millised tooted on omavahel seotud, ning ka omavahel teateid vahetada. Usume, et uus programm tõstab meie käivet vähemalt kümnendiku võrra!“

23232
Kaire Koik: tööl käimine ei ole liivakastis mängimine
Klick Eesti juhatuse liige ja finantsjuht Kaire Koik on varasemalt töötanud Hoiupangas, Coca-Colas ja Rimis. „Minu lemmikteema on ladu – mulle meeldib analüütika ja numbrid ning kui on olemas head vahendid, on suurepärane numbritega tegeleda,“ muigab ta ise. 

Iseloomult on Koik enda sõnul veidi kärsitu ja püsimatu, kes ei saa istuda tegevuseta. Nii kaitses ta näiteks mõned aastad tagasi puhtalt hobi korras töö ja laste kõrvalt magistrikraadi õigusteaduses. „Aju vajab kogu aeg tööd. Inimesed peavad tegelema eneseharimisega, sest õppimise ja raamatute lugemise kaudu avardame oma maailma ja silmaringi. Samamoodi on reisimisega: kodus on hea, aga alati jääb reisilt tulles mingi asi kummitama: elamused, inimesed, toit… ka see on õppimine. Mina näiteks olen avastanud enda jaoks suurlinnad, mida ma varem sugugi ei nautinud. Ja võimalusel reisin alati koos lastega, et laiendada ka nende maailma.“
Koik on nõudlik nii iseenda kui ka teiste suhtes, kuid tema sõnul peab alati suutma leida igast asjast midagi positiivset ning tegema asju, sära silmis. „Minu meelest peab juht olema otsekohene: tööl käimine ei ole liivakastis mängimine! Aga kes tõesti soovib tööd teha ning teeb seda südamega, on meie meeskonnas kõrgelt hinnatud.“

Pingeid maandab Kaire spordis, eelkõige talvel suusatades ja muul ajal joostes, aga kõige parem on tema sõnul loomulikult olla pereringis koos abikaasa ning 2- ja 8-aastase lapsega. Koos on tore nii sporti teha kui ka lihtsalt metsas jalutamas käia.

 

Klick Eesti
Digikaupade jaekett Klick tegutseb Eesti turul juba aastast 1996. Kuni septembrini 2008 oli kaubamärgiks K-Arvutisalong. Digikaupade jaekaubanduses on Klick praegu Eestis üks suuremaid ja sülearvutite turul on tal turuliidri positsioon. Praegu on Klickil 23 müügikohta üle Eesti.

Tootevalikus on esindatud vaid parimad digikaupade brändid: HP, Sony, Dell, Samsung, LG, Olympus, Canon, Nikon jt, põhjuseks nende toodete parem sobivus klientide ootustega ning laitmatu kvaliteet.

 

DIGITALISEERIMINE