Kliendilood:

Tagasi

Liviko: Eesti inimene usaldab kodumaist tootjat

Üle 100 aasta tagasi kohaliku viinaköögina alustanud Livikost on kasvanud laia tooteportfelliga enam kui 20 eksporditurul tegutsev alkoholitootja. Liviko finantsjuhi Gea Reimanni hinnangul on ettevõtte tugevuseks pidev tootearendus ja oskus mõelda tulevikule.

 

Allikas: Äri IT Kevad 2016

ert

„Arendusteta ei saa kasvada ning seega on tootearendus ühe tootmisettevõtte jaoks väga oluline. Tarbijad ootavad uuendusi,“ sõnab Reimann, lisades, et Liviko uute toodete arendus on nende tootmisest keskmiselt aasta jagu ees. Analüüsitakse, millised nišid on turgudel täitmata ning millises sektoris on potentsiaali kasvada. Nii ollakse valmis tooma välja uusi tooteid või ka arendusi, kus kuldaväärt klassikasse on tehtud põnevaid uuendusi.

Suurem osa Liviko tootmisest on automatiseeritud, kuigi mõned eksklusiivsemad ja kallimad joogid on suuremal või vähemal määral käsitööga vääristatud. Viimane suurem investeering oli seotud uue Hõbe Vodka tootmisega, milleks soetati 29 hõbefilterelemendist koosnev, Eestis unikaalne filtersüsteem. Samal liinil mahetootmise alustamiseks taotleti mahetoodete töötlemise sertifikaat ning toodi turule Hõbe Mahe Vodka.

„Aastate jooksul oleme oma tootmisse väga palju investeerinud ning nüüd on meie tootmisliinid nii mitmekülgsed, et uute jookide turule toomiseks piisab teinekord vaid mõne mehaanilise lisaseadme soetamisest,“ täpsustab Reimann.

Prioriteet number 1: suurendada eksporti
Liviko esmane prioriteet on laiendada eksporti. Praegu on nad tegelikult juba omajagu paljudes  riikides – enam kui 40-s, millest suuremate müügikohtadena võib nimetada Venemaad, Soomet, Lätit ja Leedut ja Ukrainat, kuigi viimase osakaal on seoses hetkeolukorraga langenud. Omades Lätis ja Leedus tütarettevõtteid, on Livikost saanud Balti riikide üks tähtsamaid alkoholifirmasid. Praegu tegeletakse aktiivselt uute turgudega nii Euroopas kui ka Aasias.

Kõige suuremad ekspordiartiklid on läbi aastate olnud Vana Tallinn ja Viru Valge. Uus Hõbe Vodka on saavutanud väga häid müüginumbreid, nagu ka 2015. aastal turule tulnud eestimaine kuiv suhkruvaba džinn Crafters’s London Dry Gin.

„Üldiselt usaldab Eesti inimene kodumaist tootjat ning näiteks meie viimaste toodete puhul on näha, et välismaise džinni asemel eelistatakse hea meelega kohalikku. Džinn on mujal maailmas olnud trendikas jook juba aastaid – nüüd on selle menukus jõudnud ka Eestisse. Samuti on siin aasta-aastalt muutunud aktiivsemaks veini tarbimine,“ räägib Reimann tänastest alkoholitrendidest­ Eestis.

Samas tunnistab ta, et Eesti aktsiisipoliitika, mis tõstab kõiki aktsiisimäärasid sama protsendi võrra, mõjub pärssivalt kange alkoholi müügile, sest sama alkoholisisaldus on kanges alkoholis kordades kõrgemalt maksustatud, seega tõuseb kange alkoholi maksukoormus iga kord proportsionaalselt rohkem. See paneb just kohalikud alkoholitootjad kehva olukorda, kuna ebastabiilsus koduturul pärsib ka ekspordivõimalusi. „Aktsiisitõus tekitab alati meie tootmises tsüklilisuse: kaupmehed pole ju rumalad ning ostavad vanade aktsiisimääradega kauba lattu ette, et saaks hiljem konkurentsivõimelisemalt müüa. Meie jaoks viib see aga tootmismahud aktsiisitõusu eel tavapärasest kõrgemale ning pärast aktsiisi jõustumist väga marginaalseks. Hüppelise aktsiisitõusu järel on ette tulnud ka tootmise katkestamist kuudeks, mis tähendab jälle seda, et ühel perioodil on vaja toota mitmes vahetuses ja siis ootab spetsialiste jälle kuid kestev sunnitud paus.“

Tarkvara versiooniuuendus pole võrreldav uue juurutusega
Liviko on aastaid tootmises, laoarvestuses, müügis ja ärianalüüsis kasutanud NAV-i tarkvara. „Tänapäeva IT on nii innovatiivne ning kiirelt arenev, et paljudel ettevõtetel on raske uute lahenduste ning mobiilsete rakendustega kaasa minna. Selleks on mõistlik kasutada tarkvara, mida on kerge liidestada ning arendada,“ nendib Reimann.

Praegu on Livikos kasutusel NAV2009 tarkvara, kuid 2016. aasta jooksul on see plaanis vahetada NAV2016 vastu. „Üks põhjus, miks just nüüd tarkvara vahetamisele mõtleme, on see, et varsti ei saakski me enam versiooni uuendada, vaid peaksime juurutama täiesti uue lahenduse. See oleks aga ühest küljest kallim ja teisalt aeganõudvam, sest tõenäoliselt ei saaks andmeid nii lihtsalt üle tõsta.
Teiseks põhjuseks on see, et kõik uuendused ja liidestused, mis tarkvaraarendaja välja mõtleb, tehakse ainult uuemale platvormile. Seega vanemate versioonide kasutajad peaksid need endale lisaks eriprojektina tellima. Kolmandaks tahame kasutada suuremat integreeritust Exceliga, kasutada rollipõhiseid kasutajavaateid ning muid uusi lisavõimalusi,“ selgitab Reimann.

„Praegu tunneme puudust andmete ühtsest konsolideerimise võimalusest. Ehkki see tarkvaraline võimalus on meil sisuliselt küll olemas, pole me seda kasutanud. Miks? Sest meil on tütarettevõtted Lätis ja Leedus, kus ei kasutata NAV-i,“ toob Reimann esile.
Pikemas perspektiivis on plaanis viia kõigi ettevõtete majandustarkvara ühele platvormile, et oleks võimalik automaatne konsolideerimine, saaks kasutada paremaid analüüsivõimalusi ja -tulemusi ning muuta konsolideerimine ja majandusaruannete kokkupanek palju lihtsamaks.

Gea Reimann: seisma ei tohi jääda
Gea Reimann on Livikos töötanud kaks aastat, enne seda tegutses ta Tallinna Kaubamaja Gruppi kuuluvas Selveri jaekaubandusketis kümme aastat finantsalal. Vabal ajal meeldib talle sporti teha, eriti jalgrattaga sõita. Ta hindab kõrgelt liikuvat eluviisi ja tema jaoks on oluline sportida värskes õhus. „Kõik oma puhkused veedan reisides,“ tunnistab naine, lisades, et viimaste reisisihtkohtade eredaima mälestuse jättis oma mitmekülgse floora ja faunaga Uus-Meremaa.
„Seisma ei tohi jääda, siis pole arengut,“ sõnab Reimann, lisades, et Livikos soodustatakse igati töötajate loovat ja edasiviivat mõtlemist. „Kuulame alati ära iga töötaja tema innovaatiliste ideedega. Samuti saavad kõik kaasa rääkida tooteportfelli laiendamisel ja arendamisel. Iga valdkond alates tootmisest ja laost kuni müügi ja ekspordini puutuvad ju kokku paljude klientide ja ringkondadega ning omavad seega erinevat vaadet. Seega on alati kõigi arvamused oodatud, et saaksime nende põhjal parimaid otsuseid teha.“

Liviko
Liviko valmistab enam kui 70 nimetust alkohoolseid jooke, tuntuimad kaubamärgid on Viru Valge ja Vana Tallinn. Viimastel aastatel on Liviko teinud läbi jõulise murrangu tegevusprofiili arendamisel, edendades kõrgekvaliteedilise kange alkoholi tootmise kõrval edukalt ka lahja alkoholi ja mittealkohoolsete jookide tootmist ja turustamist. Liviko kuulub Eesti ühe edukama tööstus- ja kaubandusinvesteeringute grupi NG Investeeringud koosseisu. 

 

 

 

DIGITALISEERIMINE