Chat

Kliendilood:

Tagasi

Läbimõeldud tarkvara aitab ajakriitilist kaupa õigesti ja kiiresti käidelda

Puu- ja köögiviljad on ajakriitiline kaup, mida ei saa jätta laonurka seisma nagu naelu ja polte. Hingehinda maksvad toiduained ei pruugi nelja või kaheksa päeva pärast enam punast krossigi väärt olla ning seetõttu tuleb neid kiiresti ja ohutusnõuetele vastavalt käidelda ning transportida. Parim abimees selleks on õige tarkvara, kinnitab Jahelogistika OÜ juht Raimo Kaarlaid.

IMG_8512
Jahelogistika OÜ pakub jae- ja hulgimüüjatele ning HoReCa sektorile (hotellidele, restoranidele ja toitlustuskettidele) puu- ja köögiviljade logistikateenust. Ettevõttel on toodete vastuvõtuks, ladustamiseks ja komplekteerimiseks vajalik laopind ning koostöös transpordifirmadega jõuavad kõik kaubad mitu korda päevas õigeks ajaks tellijateni üle Eesti.

„Ajakriitilise toidukauba logistikat oleks keeruline juhtida, kui meil poleks tarkvara, millele on tehtud erilahendused meie soove ja vajadusi kajastades,“ ütleb Kaarlaid. Lisaks arvukate lisaarendustega Dynamics NAV-i (NAV) programmile on logistikaettevõtte töös asendamatuks Elioni valguskaabel, mis tagab interneti- ja telefoniside, liidestused veebipoe ja kaubandusettevõtete tarneahela protsesse juhtiva EDI operaatoriga Telema ning Itimees.ee käest renditava serveriruumi ja –teenustega.

Telema programm on Jahelogistikale vajalik kauba müümiseks jaekettidele, sest kauplused teevad selle kaudu oma tellimused ja saavad arved.  

NAV-i liidestus veebikauplusega võimaldab HoReCa klientidel esitada lihtsalt ja operatiivselt tellimusi 24 tundi ööpäevas. Paljud restoranid lõpetavad töö alles hilistel öötundidel ja ei pea muretsema, kui nad panevad järgmiseks päevaks värske kauba tellimuse kokku kasvõi kell neli öösel. Nende kaup komplekteeritakse laos alates kella kuuest, kell kaheksa on kõik käes ning uus tööpäev võib alata.

Samas tõdeb Kaarlaid, et väga suur osa ettevõtte suhtlusest klientidega käib endiselt telefoni teel. „Meie äri on spetsiifiline ning internetist ei ole võimalik kogu informatsiooni jagada: soovitakse teada nüansse, näiteks kas tegemist on väikese või suure, kollase või punase õunaga. Meie tegevus ei saa kunagi läbinisti internetipõhiseks minna,“ selgitab Kaarlaid.

Üle 2300 kaubaartikli vajab palju serveriruumi

Serveriruumi vajab Jahelogistika OÜ palju, sest esiteks on ettevõttel suur kliendibaas ja kümned tellimused ja arved päevas peavad kiirelt liikuma ning salvestuma. Teiseks on neil lai tootevalik ning iga tellimus tähendab pikka andmeterida. Logistikaettevõtte nomenklatruuris on kokku umbes 2300 artiklit, millest aktiivsed (terve aasta laos) on 1400 toodet, ülejäänud on hooajalised.

Suur muudatus oli andmete mitmeks osaks löömine: kui alguses olid nii andmete sisestamine, müük, tellimuste vastuvõtt, raportid, arved ja muu raamatupidamine kui ka ajalugu ja päringute tegemine ühes baasis, siis praeguseks on ajalugu paigutatud teise andmekuubikusse. Põhjuseks oli andmete mahust tingitud serveri ülekoormus: näiteks kui raamatupidaja vajas mõnda vanemat raportit, aeglustas otsingumootoris päringu tegemine kõikide kasutajate tööd. Tänu sellele, et ajalugu on eraldi serveris, ei tee see igapäevatööd enam aeglasemaks: igal ööl uuendatakse andmekuubikute andmeid ning tõstetakse ajalugu teise moodulisse. Ja veel eraldi kolmandas serveris asub ettevõtte veebipood.

„Seega võib öelda, et kõik meie andmed on pilves, majutatud teenusepakkuja riistvaral ja võrkudes. Pilvelahenduse eeliseks on see, et saame lihtsa nupulevajutusega oma serveritele võimsust lisada, mida me oleme ka korduvalt teinud,“ räägib Kaarlaid.

NAV on lahendanud palju probleeme

„Oleme mõelnud, et meie mastaabi juures oleks reaalselt kaks toodet, mis võiksid meie vajadusi rahuldada: need on NAV ja AX. Kuna esimene neist on meil juba aastaid kasutusel ning me oleme sellesse väga palju investeerinud, ei ole me ka näinud mõtet programmi vahetada,“ seletab Kaarlaid. „Plaanime senist tarkvara kasutada ja arendada niikaua, kui kannatab. Paraku on nii, et uue süsteemi juurutamiseks ei saa me oma seni tehtud uuendusi kaasa võtta ning see oleks nagu raha tuulde loopimine.“

NAV-i kasutab ettevõttes 25 inimest. Lisaks kauba vastuvõtule, komplekteerimisele ja väljastamisele on lao tööks pidev kaalumine, sest niiskuse vähenedes muutub ka puuviljade kaal madalamaks ning ebakvaliteetset kaupa klientidele saata ei saa.

„Kui meie erilahendustest rääkida, siis oli parajaks proovikiviks luua süsteem, kus mitmed ettevõtted saavad reaalajas müüa kaupa ühisest laovarust,“ selgitab Kaarlaid. Nüüdseks on neile aga ehitatud keerukas, ent intelligentne tarkvara, kus kõik vajalikud ostu- ja müügidokumendid liiguvad otse reaalajas.

Lisaks arendatakse pidevalt hinnakujundussüsteemi, et saaks paljudele eri profiiliga klientidele pakkuda erinevaid hindu teatud kuupäevast kuupäevani või kellaajast kellaajani. Puu- ja köögiviljade puhul on sisuliselt tegemist börsikaubaga, mille hinnad maailmaturul muutuvad pidevalt, nii et kahel järjestikusel päeval ühe ja sama kauba sisseostmine võib tähendada täiesti erinevaid hindu. „Kõiki neid kokkulepped, tooteid ja hindu peab saama programmis eristada nii hooajaliselt kui ka igapäevaselt, samuti päritoluriigi kaupa. Käideldes kuus kokku 100 000 rida kaupa, peab see käima automaatselt ning läbipaistvalt,“ ütleb logistikaettevõtte juht. „Meie rõõmuks NAV seda ka võimaldab.“

***
Jahelogistika OÜ

Jahelogistika OÜ põhitegevus on toidukaupade logistika. Tallinnas asuvas laos teenindab ettevõtte kolme impordi ja hulgimüügiga tegelevat sidusettevõtet. Teenindatavad ettevõtted on keskendunud peamiselt puu- ja köögivilja impordile ning hulgimüügile jae- ja HoReCa sektorisse.

Kogu suhtlus ettevõtete ja ladude vahel on automaatne ning tänu NAV-i erilahendusele liiguvad kolme firma vahel ka ostu- ja müügidokumendid automaatselt reaalajas.

 

DIGITALISEERIMINE